“Biltemakörv” är en symbol för hela Biltema. Och den heta succén bara växer. Men hur många korvar säljs egentligen?
– Korven är helig för oss, säger marknadschefen Johan Gerdevåg
När man tänker på Biltema dyker ofta bildelar och verktyg upp i tanken. Åtminstone för vissa. Men för andra dyker en helt annan sak upp: “Biltemakörv”. Och korven är faktiskt företagets mest framgångsrika produkt. Men den är inte bara en het succé i försäljningen, den har också blivit en viktig symbol för hela varumärket.
– Korven betyder allt i den meningen att det är en del av vår identitet, säger Johan Gerdevåg, markadschef på Biltema till Market.

Att Biltemakorven är så populär är lätt att förstå. Den kostar bara fem kronor och är ett perfekt mellanmål, som passar utmärkt när man besöker varuhuset. Och korven kommer från en stor aktör som jobbar hårt bakom kulisserna. Lindvalls Chark producerar korvar till Biltema – men också till Ikea, Circle K, Pressbyrån och många fler ställen där korvar säljs i stora mängder.
Men låt oss återvända till Biltema. För på bara ett år har företaget sålt hela 11,5 miljoner korvar, en rejäl ökning från de tio miljoner som gick åt under samma period året innan. Det innebär att det säljs 32 000 korvar per dag.
– Den genererar så mycket engagemang bland våra målgrupper och fyller varumärket med mer än bara låga priser. Korven är helig för oss, fortsatte Johan Gerdevåg.
På grund av den stora efterfrågan har Biltema nu lanserat en hel kollektion med kläder och prylar med korvmotiv, som en hyllning till det populära mellanmålet. I våras kom en ny kollektion, och i varuhusen finns nu allt från solglasögon och kepsar till underkläder, mössor, badshorts och strandparasoll. Kollektionen gör det möjligt för fans att klä sig från topp till tå och visa sin kärlek till den ikoniska korven. Och inte bara korven går starkt. Mjukglassen är den näst mest populära produkten, med en försäljning som har fördubblats under de senaste tolv månaderna, från 1,1 miljoner till 2,2 miljoner.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.