Nya siffror: Så ska bensin och diesel chockhöjas

Nya officiella siffror visar hur mycket bensin- och dieselpriset kommer att stiga. Första stora höjningen sker om 1,5 år. 
– Vi har gjort en kalkyl utifrån priser på utsläppsrätter, säger Viktor Gunnarsson från bränslebolagens organisation Drivkraft Sverige.

Från den första januari 2027 börjar det nya handelssystemet med utsläppsrätter (ETS2) att gälla. Det kommer att ge konsumenterna inom EU högre priser på bensin och diesel redan om 1,5 år. Inför den här reformen har det spekulerats mycket i media om hur mycket priserna kommer att stiga.

Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsleföretagen. Nu har handel inletts med terminer för utsläppsrätter. Då har deras experter har nu räknat ut att priset på fossila drivmedel kan öka med 1-2 kronor per liter redan från 2027. Ett år senare kommer priserna att öka med 2-2,60 kronor per liter på bränslet.
– Det har börjat säljas utsläppsrätter som ska gälla 2028. De såldes för 73 euro styck och om man räknar utifrån det priset kommer drivmedelpriset i Sverige att stiga med 2 till 2,60 kronor per liter beroende på vilket drivmedel det gäller.

Bilexperten Ronny Svensson varnar för ett bränslepris på 30 kronor per liter. Fördelen är att det kan ge 5,9 miljarder kronor tillbaka till elbilsköpare.

Det här är inte hugget i sten. Drivkrafts Sveriges expert Viktor Gunnarsson är tydlig med att detta endast är en beräkning utifrån de första försäljningarna av utsläppsrättigheter. 
– Det här är en spekulation helt utifrån de här priserna under den första försäljningen. Om utsläppsrätterna får det priset skulle det ge de här priserna. 

Spekulationerna kring det framtida priset på bensin och diesel har varit livliga. Det har varit allt från någon krona till en fördubbling av priset till 35 kronor litern. Men egentligen är det omöjligt att veta hur dyrt det kommer att bli. Allt beror på en rad faktorer och plötsliga oförutsedda händelser. 
– Direktivet säger att utsläpp ska täckas av utsläppsrätter 2027. Det är då utsläppsrätterna börjar påverka priserna.  Hittills har det varit en diskussion om ett mjukt pristak.. Det har varit ett riktpris på 55 euro per ton koldioxid, om priset stiger över detta kommer man enligt direktivet att frigöra fler utsläppsrättigheter. 

Viktor Gunnarsson hos branschorganisationen Drivkraft Sverige.

Under de 1,5 åren fram till nyårsdagen 2027 kommer det att hända mycket. Även det bakomliggande världsmarknadspriset på bränsle kan förändras.
– Snart kommer även en annan börs att inleda handel med utsläppsrätter. Desto fler som ger sig in i handeln kommer att ge oss en klarare bild över hur mycket priset kommer att gå upp på grund av ETS2.

EU har tagit ett gemensamt beslut att försöka begränsa utsläppen av koldioxid. Att sälja utsläppsrättigheter är ett steg i den här reformen. Politikerna hoppas att det ska hjälpa till med en omställning mot elektriska fordon. Samtidigt är det många som oroar sig över priserna på fossila drivmedel i framtiden.
– ETS2 kommer att öka priserna på fossila drivmedel, hur mycket är fortfarande väldigt osäkert, avslutar Viktor Gunnarsson. 

En av de som tror på en stor höjning är bilexperten Ronny Svensson. På några års sikt tror han att priset kan gå upp mot 30 kronor per litern. 
– Det är ju inte så att vi nöjer oss tre fyra kronor utan det vi har har räknat på är att vi är uppe i 30 kronor litern eller ett påslag på 10 kronor jämfört med vad vi har idag, säger Ronny Svensson till Alriks Bilar. 
LÄS MER:

Senaste nytt