Så bygger Toyota och Yamaha vätgas-V8 med 455 hk

Kommer vätgasdrivna förbränningsmotorer att kunna utmana elbilar? Yamaha och Toyota tar fram en V8 med 455 hästkrafter som endast går på vätgas. Även en vätgasdriven utombordar-V8 på 450 hästrafter för båtar har visats av Yamaha.

Flera företag och biltillverkare jobbar för att ta fram alternativa lösningar till traditionella förbränningsmotorer vid sidan av elektrifieringen. Toyota, Subaru, Mazda och Yamaha har valt att gå ihop i ett forskningsprojekt för att få fram en motor som har känslan och karaktären av en förbränningsmotor, men som drivs av vätgas och i stort sett bara släpper ut vattenånga. 

Därför valde Toyota att beställa en ny V8-motor av Yamaha som bygger på traditionell förbränningsteknik, men som är omgjord för vätgas. V8-motorn sitter i vanliga fall i Lexus LFZ. Yamahas version av den femliters V8-motorn 2UR-GSE som drivs av vätgas ger 455 hästkrafter vid 6800 var per minut, vilket bara är något lägre än bensinversionen som lämnar 472 hästkrafter vid 7100 varv per minut. Yamaha har gett den ett speciellt ovanpåliggande grenrör som ska ge den ett otroligt ljud.

Toyota testar förbränningsmotorer med vätgasdrift i sina racerbilar.

– Alla som kom för att provköra prototypbilen började något skeptiskt, men kom ut ur bilen med ett stort leende på läpparna på slutet. När jag såg detta började jag tro att det faktiskt finns en enorm potential i egenskaperna som är unika för vätgasmotorer, säger Yamahas utvecklingsansvariga ingenjör Takeshi Yamada.

V8:ans konstruktion skiljde sig inte mycket från bensinversionen av motorn. Anpassningar gjordes på insprutningssystemet, cylinderhuvudet och på avgassystemet. Den största ändringen är på den sistnämnda. Yamaha har även visat en V8-motor i en utombordsversion för båtar. Där är motorn på 5,6 liter och 450 hästkrafter.
– Jag började se att motorer som bara använder väte som bränsle faktiskt hade väldigt roliga, lättanvända prestandaegenskaper, säger Takeshi Yamada.

Skeptikerna menar dock att verkningsgraden inte är tillräckligt hög för att kunna utmana elbilar.

Trots att vätgasmotorer släpper ut noll koldioxidutsläpp ska det sägas att den i stället producerar lustgas som också är en skadlig växthusgas. Men forskarna hoppas att tekniken ska få samma utveckling som upptäckts vid efterförbränning hos dieselmotorer. Kritiker brukar också invända att verkningsgraden blir betydligt sämre än för en elbil när elektricitet ska användas för att framställa vätgas som sedan förbränns i en motor.
LÄS MER: