Så bygger Norge världens djupaste biltunnel

Med sina 26,7 kilometer och ett djup på nära 400 meter sätter Rogfast nya rekord. Undervattenstunneln Norge håller på att bygga kommer att bli världens längsta och djupaste. 

Längs Norges västkust ligger flera viktiga städer, däribland Kristiansand, Stavanger, Haugesund och Bergen. Området är dock präglad av ett landskap fullt av fjordar och öar, vilket gör det komplicerat att färdas mellan städerna med bil. Traditionellt har man varit beroende av ett flertal färjeöverfarter, vilket förlänger restiden. Men de senaste åren har norrmännen börjat bygga på lösningen på problemet. 

År 2017 godkändes planerna på att bygga världens längsta och djupaste undervattenstunnel som en del av en motorväg längs Norges västkust. Projektet fick namnet Rogfast, men pausades 2019 på grund av kostnadsproblem. Bygget återupptogs dock 2021, och i slutet av 2023 rapporterades stora framsteg. Nu är prognosen att tunneln ska stå klar år 2033.

Totalt kommer undervattenstunneln att bli 26,7 kilometer lång och byggas på ett djup av upp till 392 meter under havsytan. Till skillnad från många andra liknande projekt kommer tunneln att sprängas genom en fast berggrund, vilket är en metod som norrmännen har använt i flera decennier. I dag finns det cirka 40 undervattenstunnlar i Norge.
– Du färdas genom fast berg… våra föreskrifter kräver 50 meter berg mellan tunneln och havet ovanför. Det ger oss hållbarhet och motståndskraft under vattentryck, säger Oddvar Kaarmo från Statens vegvesen som är projektledare för tunneln. 

Just nu är byggandet av tunneln uppdelat i tre olika sektioner. Implenia/Stangeland Maskin ansvarar för två av dem, medan Skanska bygger den tredje. För varje körriktning kommer det att finnas en separat tunnel, placerad 15 meter från den andra, med två körfält vardera. Säkerhetsgångvägar och nödutgångar kommer att finnas mellan tunnlarna, vilket möjliggör evakuering från en tunnel till den andra, rapporterar Life in Norway.

Hela projektet förväntas kosta runt 23 miljarder svenska kronor. En av de häftigaste grejerna med tunneln är att den innehåller två rondeller belägna 260 meter under havet som ska ansluta tunneln till Norges minsta kommun, Kvitsøy, uppger Newsweek. 

Norrmännen hoppas att turismen i landet ska få ett uppsving när tunneln är färdigbyggd. De räknar även med att pendlarna mellan de olika städerna ska få en smidigare vardag än tidigare. Norska Statens vegvesen beräknar att drygt 6 000 fordon per dag kommer att färdas genom tunneln när den öppnar.
– Stavanger är Norges fjärde största stad och Bergen den näst största, så vi hoppas att det här projektet kan minska restiderna för arbetare som dagligen pendlar till antingen Stavanger eller Bergen, säger Oddvar Kaarmo.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester