Så blir EU:s förbud mot bensin- och dieselmotorer

EU:s beslut om förbud mot bilar med förbränningsmotor skakar om hela bilbranschen. Här är vad som gäller – och hur du påverkas.

Från 2035 får nya bilar som med bensin eller diesel inte längre säljas i EU. Beslutet är en del av EU:s klimatmål, men det väcker frågor bland bilköpare, politiker och biltillverkare. Många undrar vad det egentligen betyder för deras vardag, bilval och kostnader. Samtidigt väcker förbudet debatt om hur snabbt omställningen till elbilar kan ske.

Ska hybridbilar få fortsätta säljas? Kommer elbilar vara tillräckligt tillgängliga? Många är oroliga Tyska Auto Bild har rett ut många frågor och svar. Även EU-parlamentet ger svar. Det här är vad EU:s förbud mot bensin- och dieselbilar innebär. Och så kommer det att påverka svenska bilägare.

Från och med 2035 får bara nya elbilar och vätgasbilar som drivs på koldioxidfri el säljas.

Vad innebär EU:s förbud mot bensin och diesel?
Förbudet handlar inte om att du måste sluta köra din gamla bil. Det gäller istället nya bilar som säljs i EU. Från och med 2035 ska inga nya bilar kunna registreras som drivs enbart av bensin eller diesel. Hybrider och plug-in-hybrider omfattas också, så det blir ett stopp för alla bilar som har någon typ av förbränningsmotor. Redan befintliga bilar får fortsätta rulla som vanligt.
– Ja, du kan fortfarande köra din nuvarande bil. De nya reglerna innebär inte att inga bilar på vägarna får producera koldioxidutsläpp 2035. Reglerna påverkar inte befintliga bilar. Om du köper en ny bil nu kan du köra den till slutet av dess livslängd. Men eftersom den genomsnittliga livslängden för en bil är 15 år måste vi börja år 2035 för att sikta på att alla bilar ska vara koldioxidneutrala år 2050, säger EU-parlamentarikern Jan Huitema.

Får vätgasbilar säljas efter 2035?
Ja, vätgasbilar som körs på vätgas som framställts med koldioxidfri el får fortsätta att säljas.

Kommer det fortfarande att vara möjligt att köpa och sälja begagnade bensin- och dieselbilar efter 2035 och få bränsle till dem?
– Ja, allt detta kommer fortfarande att vara möjligt. Den totala kostnaden för att äga en bil (kostnader för bränsle, underhåll, inköp och försäkring) kan dock komma att öka, säger EU-parlamentarikern Jan Huitema.

Varför införs förbudet?
Huvudskälet är klimatet. Utsläppen från fossila bränslen måste minska för att EU ska nå sina klimatmål om nollutsläpp för nyregistrerade bilar 2035. För elbilar är målet att de ska drivas helt utan koldioxidutsläpp. Fossila bränslen är dock den stora boven enligt EU och inte bilen i sig.

Vilka utmaningar finns med förbudet?
I dag har de flesta nya bilar som säljs i Sverige fortfarande bensin- eller dieselbilar. Hittills under 2025 är elbilarnas andel 34 procent av försäljningen. Totalt finns cirka 470 000 elbilar i Sverige. Många svenskar och europeiska bilköpare är fortfarande tveksamma till elbilar på grund av pris, räckvidd och laddmöjligheter. Om övergången sker för snabbt riskerar bilköpare att känna sig tvingade att köpa något de inte vill ha, vilket kan bromsa försäljningen och skapa osäkerhet för industrin.

Elfordon utgör runt sex procent av den totala fordonsflottan i Sverige.

Finns det tillräcklig infrastruktur för bilar som inte släpper ut koldioxid? Är det bara för människor som bor i städerna?
– Tillverkarna arbetar för närvarande på bilar med en räckvidd på över 600 km. Effektiviteten förbättras så att bilarna inte behöver laddas lika ofta eller kan laddas med en vanlig kontakt hemma. Parlamentet har också nyligen enats om sin ståndpunkt när det gäller infrastrukturen för alternativa bränslen för att tillhandahålla fler laddningsstationer för el och vätgas, säger EU-parlamentarikern Jan Huitema (

Hur kan bilindustrin påverkas?
För svenska bilköpare betyder EU:s regler att bilföretag måste planera för elbilar och alternativa E-bränslen. Europeiska tillverkare har flera gånger försökt skjuta upp förbudet eller införa undantag med hybrid- eller E-bränslebilar. E-bränslebilar är syntetiska bränslen som kan göra befintliga motorer nästan klimatneutrala, men de är dyra och produceras ännu i mycket liten skala.

Kan förbudet ändras?
Ja, beslutet är fortfarande öppet. EU planerar en uppföljning redan 2026 och det finns diskussioner om att ge längre tid eller undantag för vissa tekniker, som hybridbilar som drivs med E-bränslen. Men huvudlinjen är densamma: nya bilar med förbränningsmotor ska fasas ut.

Vad händer med elbilar?
Elbilar blir det enda alternativet för nya bilar från 2035. Men eftersom elbilar fortfarande bara utgör en minoritet del av marknaden, kan tillväxten ta tid.

Blir det dyrare för bilägare?
Om förbudet skjuts upp och fossila bränslen fortsätter användas, kan priset på bensin och diesel stiga med upp till 20 procent, enligt beräkningar från miljöorganisationer, skriver Auto Bild. Från 1 januari 2027 lägger EU utsläppsavgifter i ETS2 ovanpå varje lands bensinpriser. Omställningen till elbilar kan därför både ge klimatsmarta bilar och långsiktigt stabilare kostnader för bilägare.

Hur påverkas äldre bilar och motorcyklar?
Alla befintliga bilar, inklusive gamla bensin- och dieselbilar samt hybridfordon får fortsätta köras. Det gäller även motorcyklar och klassiska bilar. För motorcyklar är elalternativen fortfarande få och batterierna gör dem ofta tunga. Det gör att eldrivna motorcyklar främst passar för stadskörning och vi har ännu inte sett några riktigt stora framsteg på just den marknaden.

Vissa förslag talar om ett stopp av försäljning av fossila bränslen till 2045.

Vad händer med lastbilar och bussar?
För tunga fordon finns redan förslag om kraftigt minskade utsläpp, med målet att nya lastbilar och bussar ska minska sina CO2-utsläpp med 90 procent från 2019 års nivåer redan 2040.

Vad händer om alla inte ställer om?
Om övergången till elbilar och alternativa bränslen fördröjs, riskerar EU att missa klimatmålen. Sverige och andra länder kan då få skjuta över ansvaret på framtida generationer. Dessutom kan bilindustrin i Europa halka efter jämfört med tillverkare i exempelvis Kina, som redan satsar hårt på elbilar.

När kan vi förvänta oss förändringarna?
Reglerna gäller från 1 januari 2035. Från och med 2035 ska alla nya bilar som säljs vara utsläppsfria och inte kunna släppa ut någon koldioxid. Detta för att se till att transportsektorn kan bli koldioxidneutral år 2050.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt