Så blir BMW:s nya super-elbil som kommer i år

BMW:s nya elbil som kommer i år kan bli en revolution. BMW lovar 30 procent längre räckvidd än i dagens modeller. Nya spionbilder avslöjar nya detaljer om elektriska 3-serien i3.

BMW:s Neue Klasse blir en av de mest spännande elbilsnyheterna under 2025. Neue Klasse eller “ny klass”, kommer omfatta en helt ny generation av elbilar. I år lanseras nya BMW iX3 först ut under Neue Klasse-flagg. Nu har en kamouflerad prototyp av sedanmodellen, BMW i3 som kommer 2026, fångats på bild. Bilderna avslöjar en hel del skillnader från konceptmodellen.

Prototypen ser mycket mer konventionell ut jämfört med det futuristiska Neue Klasse-konceptet som avslöjades på bilmässan i München 2023. Bilderna som tagits i Tyskland visar en mer sluttande motorhuv än väntat. C-stolpen är inte heller lika definierad som den är på konceptmodellen. 

Dörrhandtag som fälls ut när de behövs och återgår till ett mer strömlinjeformat läge när de inte används verkar däremot finnas kvar på prototypen. Men bilens bakparti ser rätt normalt ut. Till skillnad från hur bagageutrymmet såg ut på 2023 års Neue Klasse-koncept. 

Neue Klasse:s huvudsakliga syfte är att vara en helt ny elbilsplattform som ska driva nästan alla gruppens elbilar under andra hälften av decenniet. Den största utvecklingen är inte den utseendemässiga. 

BMW menar att de mest märkbara framstegen görs i batteriavdelningen. Den nya tekniken ska innebära en energidensitet som är 25 procent högre. Det talas även om en mer effektiv energiförbrukning som innebär att BMW:s nya generation av elbilar borde kunna gå 30 procent längre än elbilarna de producerar idag. Det har spekulerats i räckvidd på närmare 100 mil, men det återstår att se.

Enligt BMW:s ingenjörer är den nya 800-volts elektriska arkitekturen optimerad för att kunna köra 320 kilometer efter en snabbladdning på 12 minuter. Så länge man laddar på rätt typ av laddstation. Bilarna kommer att drivas av upp till fyra motorer.

Neue Klasse förväntas komma med ett brett utbud av olika batterialternativ. Enligt Car Magazines källor ska de olika kraftpaketen vara märkta med 75, 90 och 105 kWh. Bakhjulsdrivna modeller förväntas få 300 hästkrafter medan fyrmotoriga M3 och M4 eventuellt kan lanseras med över 1000 hästkrafter.  BMW I3 kommer att byggas i München. Men också tillverkas i globala fabriker i Kina och Mexiko.
LÄS MER: