Skarpa bilder på BMW:s nya eldrivna generation iX3 har läckt ut. Tyskarna har bland annat sagt att den ska ha 30 procent längre räckvidd jämfört med dagens elbilar. Nu visar läckta bilder två olika versioner av den nya modellen.
BMW:s nästa stora elbilssatsning har läckt ut, och nu får vi en första tydlig bild av hur den kommande uppgraderade elbilen ser ut. Det handlar om den nya generationen av BMW iX3, en modell som blir en del av den omtalade Neue Klasse-plattformen. Tidigare har vi bara sett suddiga patentbilder, men nu har skarpare bilder dykt upp på Autoweek – och de avslöjar en SUV i två versioner, där den ena är en sportigare version.
Den nuvarande BMW iX3 är i grunden en elektrisk version av den förra generationen X3. Men den nya modellen tar ett stort kliv framåt. Den bygger på en helt ny plattform kallad Neu Klasse som bland annat ska integrera batteriet i fordonets struktur så bilen blir lättare. Plattformen är utvecklad enbart för elbilar, och har inget gemensamt med X3-versionerna som har förbränningsmotorer. Det har BMW har gjort för att kunna optimera både design och teknik för att maximera räckvidd, prestanda och effektivitet enligt dem själva. Enligt de läckta patentbilderna så kommer den vanliga SUV-versionen av BMW iX3 se ut såhär:



De två olika modellerna som nu läckt ut är identiska, vid en första anblick kan det vara svårt att skilja de åt – men det som avslöjar de enkelt är den lilla markeringen i sidorutan på den sportigare modellen. Det vi ser är en SUV med skarpare linjer och en mer futuristisk look, inspirerad av BMW:s Vision Neue Klasse X-koncept. Den har sportigare detaljer, är lite lägre – vilket tyder på att det blir olika utrustningsnivåer, kanske även en M-version, spekulerar Autoweek. På patentbilderna kan vi bland annat se ett panorama-tak på den mer sportiga versionen, men även detaljer på karossen som skiljer sig.



Men det är inte bara designen som gör den här elbilen speciell. BMW har också avslöjat delar av den avancerade tekniken som gömmer sig under skalet. Neue Klasse-plattformen innebär en rejäl prestandaförbättring, med 30 procent längre räckvidd jämfört med dagens elbilar och upp till 30 procent snabbare laddning.
En av de stora innovationerna är BMW:s nya Energy Master-styrenhet, som optimerar energiflödet i bilen och gör batteriet mer effektivt. Tillsammans med en ny generation cylindriska battericeller, som är 20 procent tätare, får bilen en betydligt bättre energilagring. Dessutom används en kombination av synkrona och asynkrona elmotorer, vilket ger optimal drivning och högre verkningsgrad. Batteriet är dessutom en bärande del av karossen, vilket minskar vikten och förbättrar energieffektiviteten.
BMW själva hävdar att Neue Klasse-plattformen ger en 20-procentig ökning av bilens totala verkningsgrad jämfört med dagens modeller. Den officiella premiären av nya iX3 känns nära nu, och med den senaste läckan har vi nu en betydligt bättre bild av vad som väntar. När vi får se den “på riktigt” – återstår att se.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.