Så billigt kan du leasa VW:s stora SUV nu

Du kan spara 90 000 kronor på nya Volkswagen Tiguan. Om du väljer rätt sätt att finansiera Volkswagens SUV. Men vilket alternativ som ger mest värde överraskar.

Volkswagen Tiguan är en av Sverigest mest populära SUV:ar. Den började tillverkas 2007 och sedan dess har den blivit en vanlig syn i vårt avlånga land. Modellen kombinerar komfort med praktiska egenskaper och har en rymlig interiör som rymmer både familj och bagage. Därför är den populär i många svenska hushåll. Och just nu kan du slå till på den nya Tiguan för ett bra pris. Men det gäller att vara klok när du väljer vilket sätt du ska finansiera bilen på. För det skiljer nästan 50 000 kronor.

Den nya Edition-versionen som nu erbjuds är framhjulsdriven och utrustad med en bensinmotor på 150 hästkrafter och automatlåda. Bland utrustningen finns parkeringsvärmare, dragkrok, backkamera, parkeringsassistent, helljusautomatik och digitala förarhjälpmedel som vägmärkesigenkänning och Cross Traffic Assist. Komfortdetaljer som eluppvärmd vindruta, ratt och baksäte är standard också. Men just dragkroken med tillhörande system är en extrautrustning.

OBS. Priserna som visas är inklusive en kontantinsats vilket framgår först inne i annonsbeskrivningen. Billigaste Tiguanen att leasa just nu kostar från 4 534 kronor i månaden.

Att leasa denna Tiguan Edition kostar från 4 534 kronor i månaden, utan krav på kontantinsats. Dock ingår inte något serviceavtal. Vill man ha det så tillkommer 227 kronor per månad. Leasingavtalet inkluderar en körsträcka på 1 000 mil per år.

Om man istället köper bilen med billån kostar den cirka 442 000 kronor. Med 20 % kontantinsats (88 500 kronor) och månadskostnad på 4 464 kronor under tre år blir den totala kostnaden betydligt högre än leasing. Om man fördelar kontantinsatsen över de 36 månaderna blir månadskostnaden cirka 6 922 kronor. Räntan på billånet är delvis avdragsgill, vilket minskar kostnaden med ungefär 500 kronor per månad. Den faktiska månadskostnaden blir då cirka 6 422 kronor.

Att bygga motsvarande Tiguan med samma utrustning kostar 442 500 kronor.

Jämför man med privatleasing på 4 534 kronor i månaden blir det tydligt att köpa bilen är dyrare i det här fallet. Skillnaden på drygt 1 800 kronor per månad motsvarar över 90 000 kronor på tre år. Det beror helt enkelt på att kontantinsatsen binder mycket kapital direkt, du har ändå en ungefärlig månadskostnad – och kommer dessutom behöva oroa dig över värdeminskningen.

Leasing har fördelen att du inte behöver binda kapital och du slipper oroa dig för bilens värdeminskning. Nackdelen är att du är begränsad i miltal och kan få extra kostnader om bilen inte lämnas tillbaka i gott skick. Men ur ren ekonomisk synvinkel kan leasing ofta bli billigare, eftersom den månatliga belastningen är lägre och du inte behöver skjuta till stora summor i början. Och i detta fall om man ska jämföra på rak arm är leasingen nästan 2 000 kronor billigare per månad – eller 90 000 kronor per år.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt