Så avslöjar Volvos nya superteknik gupp i vägen

Volvos nya superteknik läser vägbanan. Med hjälp av laser avslöjas minsta ojämnhet, visar ett nytt patent. Men än så länge krånglar systemet och kan inte användas.

Volvo är i full gång med att utveckla teknik som ska hjälpa bilen att bokstavligt talat förstå vägen framför. Det handlar om lidar som är en sorts lasersensor som inte bara känner av hinder eller avstånd. Utan den ska också kunna tolka själva vägbanan oavsett skicket på den avslöjar patentet. Det är samma lasersensor som fått rubriker de senaste månaderna för att förstöra mobilkameror.

Traditionellt har lidar använts för att upptäcka objekt som andra bilar eller fotgängare. Men den här nya lösningen går längre än så. Genom att mäta små höjdskillnader på vägbanan i realtid kan systemet avgöra om bilen kör i ett körfält, på en vägren eller är på väg att lämna asfalten helt. Tekniken fungerar även när det saknas vägmarkeringar. Vilket är vanligt förekommande på svenska landsvägar eller i dåligt väder, exempelvis vid vinterväglag.

Lidar-sensorn är placerad högt upp på bilen och riktad snett mot vägen framför – så att bilen kan “se” vägytan i detalj.

Systemet bygger på att lidar-sensorn monteras högt upp på bilen, till exempel på taket, med riktning snett ner mot vägbanan framför. Genom att scanna vägytan med hög precision skapas en tredimensionell bild av hur vägen ser ut. Om vägkanten är upphöjd, sluttar eller förändras på något annat sätt kan bilen tolka det som en gräns. Även om den inte är målad.

Det är en avancerad lösning men själva poängen är att den ska öka säkerheten i situationer där dagens system kan bli förvirrade. I många nuvarande bilar används kameror och GPS, men de är beroende av god sikt och tydlig vägskyltning. Lidartekniken ger däremot bilen en egen uppfattning om vägens form oavsett om det är mörkt, dimmigt eller snöigt.

Figurerna visar hur lidar kan mäta och räkna ut hur vägen lutar eller har backar med hjälp av sensorer.

Det här påminner och handlar mycket om självkörning. Men Volvos tanke är inte att bilen ska ta över körningen helt, utan snarare att ge föraren bättre stöd. Tekniken skulle till exempel kunna varna om bilen är på väg att glida av vägen, eller korrigera kursen utan att du ens märker det.

Intressant nog avslöjar dokumentet också att sensorn kan följa med i realtid och tolka vägkanten dynamiskt. Alltså även i kurvor eller när vägen är ojämn. Det innebär att bilen inte bara ser att det finns en väg, utan också förstår hur den rör sig. Exakt hur nära den tekniken är att användas i Volvos bilar återstår att se. Än så länge krånglar lidarn i Volvo EX90 och systemet har inte kunnat användas i trafiken.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt