Startkablar och hjälpstartare kan få igång en död bil på några sekunder. Men det finns missar du absolut inte får göra. Så här använder du dem rätt.
När bilen är helt död hämtar de flesta kablarna och kopplar mot en annan bil, eller tar fram en snabb hjälpstartare. Principen är densamma: man kopplar ihop bilens 12-voltsystem med en extern strömkälla. Men moderna bilar är betydligt känsligare än äldre modeller, och felkopplingar eller spänningskast kan leda till problem i styrboxar, sensorer och laddsystem.
Det är en vanlig nödlösning. Men om den används fel kan den ställa till mer än den löser. Ett enda misstag i kopplingen kan orsaka störningar i bilens elektronik och i värsta fall ge dyra följdskador.
– Startkablar bör ses som en nödlösning, säger Tony Zeal, batteri- och laddningsexpert hos CTEK.
I praktiken är det nästan alltid 12-voltsbatteriet som orsakar problemen. Det gamla blybatteriet är känsligt för kyla, korta körningar och alla elektroniska system som drar ström även när bilen står still. Larm, nyckellösa system och uppkopplade funktioner tömmer batteriet snabbare än många tror – även på elbilar.
Trots det kopplar många kablarna för snabbt, eller ansluter hjälpstartaren direkt mot fel stolpe i tron att det är enklare. Men om plus och minus hamnar fel, eller om man skapar gnistor vid batteriet, kan spänningen rusa. En portabel hjälpstartare kan dessutom ge en kraftig strömpuls som vissa bilar inte uppskattar. I värsta fall kan det skada bilens elektronik.

Startkablar eller en hjälpstartare är ibland den snabbaste lösningen. Men inte den mest skonsamma för batteriet enligt Tony Zeal:
– Det är alltid bättre att använda en batteriladdare för att säkerställa en säker och korrekt laddning, säger Tony Zeal
Men trots riskerna med startkablar och hjälpstartare finns det ingen anledning att bli överdrivet orolig. Biltillverkare räknar med att bilägare ibland behöver starthjälp och många beskriver själva i instruktionsboken hur man använder både startkablar och hjälpstartare på rätt sätt. Även flera av Volvos manualer till några av Sveriges mest sålda modeller visar hur starthjälp ska kopplas.
Men det enklaste och säkraste är att läsa instruktionsboken för just din bil. Där finns detaljerade råd om du får använda startkablar och hjälpstartare samt hur dessa kopplas upp. Det viktiga är alltså inte att undvika startkablar helt, utan att använda dem korrekt. Följer man instruktionerna minskar risken kraftigt och bilen startar oftast utan problem.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















