Så förändras körkortsreglerna i Sverige. Dubbla revolutioner är på väg.
– Vi har två reformer just nu, säger Olov Stenlund på Transportstyrelsen.
Nästa generation av körkortselever kommer att möta en helt annan utbildning. Regeringen ruvar just nu på ett förslag från Transportstyrelsen att riva upp den gamla modellen och ersätta den med ett nytt system.
– Vi har lämnat över en utredning och ett förslag till regeringen som de ska ta ställning till, säger Olov Stenlund på Transportstyrelsen.
Förslaget går ut på en rad olika förslag. De viktigaste är att införa obligatoriska körlektioner på trafikskola och en spärrtid mellan provskrivningarna.
– Vi har varit positiva till detta, men skulle också gärna se att trafikskolorna fick mandat att vara med och bestämma när en elev är redo att köra upp, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg, rektor på trafiklärarutbildningen i Stockholm.

Dessutom är EU:s fjärde körkortsdirektiv på väg att klubbas. Det kommer att innebära en rad förändringar. Ett av de mest uppmärksammade är en sänkning av körkortsåldern till 17 år.
– Ja, det är en av de mest diskuterade. Många har haft synpunkter på detta. Sedan är det också det så kallade B1-körkortet, säger Olov Stenlund.
Det har varit en stridsfråga för Sverige. B1, eller Bettankortet ger rätt att köra dagens A-traktorer.
– Det här kommer att debatteras i EU-parlamentet den 20 oktober, säger Olov Stenlund.
EU:s förslag till fjärde körkortsdirektivet:
Detta är de viktigaste punkterna i EU:s fjärde körkortsdirektiv.
- Sänkt åldersgräns för B-körkort till 17 år med ledsagare
- Efter två år med körkort kan man få köra last upp till 4,25 ton under förutsättning att det är ett alternativt drivmedel.
- Införande av digitala körkort i hela unionen.
- Införande av digitala registreringsbevis i hela unionen.
- Införandet av ett B1-körkort ”Bettan”, för framförande av långsammare fordon, från 15 år.
- Möjlighet att automatkrav tas bort om körkortsinnehavaren genomgår en utbildning.
Transportstyrelsens förslag till ny körkortsutbildning
Obligatoriska moment i utbildningen
- Krav på två obligatoriska vägledningstillfällen vid trafikskola under utbildningsprocessen.
- Introduktionsutbildningen avskaffas.
Förutsättningar vid privat övningskörning
- Ny speciell handledarutbildning för blivande handledare som ersätter dagens introduktionsutbildning.
- Handledare ska kunna övningsköra med fler än fem elever över tid.
- Utökade informationsinsatser om privat övningskörning.
Förutsättningar vid förarprov
- Utökad giltighetstid för godkänt kunskapsprov (teoriprov) till 12 månader.
- Förbud mot täta omprov. Ett nytt prov får genomföras tidigast två veckor efter underkännandet.
Utökade informationsinsatser till blivande förare
- Förbättrad information till blivande förare via digitala kanaler.
- Utökad information om körkortstagande på andra språk än svenska.
- Skolverket bör få i uppdrag att ta fram utbildningskurs i trafikkunskap vid Komvux.
Åsikter om körkortsförslaget:
Förra året blev Transportstyrelsens utredning klar. Sedan har flera myndigheter och organisationer fått lämna remissförslag. Nu ligger allt hos regeringen i avvaktan på beslut.
– Transportstyrelsens rapport bereds fortfarande på regeringskansliet. Den har egentligen inget med EU och fjärde körkortsdirektivet att göra utan relaterar bland annat gammalt tillkännagivande från Riksdagen om att göra en översyn av förarutbildningssystemet, säger Sofie Mååg, kansliråd på Infrastrukturdepartementet.
M Sverige.
– Tycker att förslaget innehåller positiva förändringar som kan leda till en mer strukturerad, effektiv och framför allt trafiksäker förarutbildning
Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI).
– I den senare studien var det omkring 92 procent som uppgav att de tog körlektioner på en trafikskola. Problemet är att en stor andel koncentrerar sina körlektioner på trafikskola till slutet av utbildningen med syfte att vara bättre förberedd inför förarprovet.
Sveriges Trafikutbildarnas Riksförbund.
– Vi välkomnar förslaget med obligatorisk utbildning genom branschens försorg men anser att antalet tillfällen borde vara fler och ses som en förlängning av en gemensam introduktions/handledarutbildning. Vi trycker även på att dessa tillfällen har tydliga mål och krav. Vi anser att handledaren bör vara med vid dessa tillfällen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.