Renault svartlistas i Ryssland. Tillverkaren anklagas för att hjälpa Ukraina. Beslutet kan få stora konsekvenser för många ryska bilägare.
Västerländska biltillverkare drog sig ur den ryska marknaden när Ryssland invaderade Ukraina. För vissa var detta enklare än för andra. Renault var ett av de bilmärken som hade svårare att lämna Ryssland eftersom de ägde Avtovaz, som tillverkar Lada. När Renault lämnade Ryssland i mars 2022 tog den ryska staten snabbt över kontrollen av Avtovaz, men det fanns en förhoppning om att fransmännen skulle återvända. Nu har däremot tonläget förändrats helt.
I början av 2025 sa Rysslands vice premiärminister Denis Manturov att Renault med stor sannolikhet inte skulle få återvända till Ryssland, eftersom biltillverkaren enligt uppgift hade begått ovänliga handlingar mot landet, skriver Dromi. Nu verkar Ryssland dessutom ha tagit det ett steg längre och placerat den franska biltillverkaren på svarta listan, rapporterar Iltalehti. Att Renault svartlistas i Ryssland beror på att tillverkaren ger militärtekniskt stöd till Ukraina.

Svartlistningen av Renault gör att tillverkaren inte längre får bedriva någon typ av verksamhet i Ryssland, och ryska företag får inte göra affärer med företaget. Beslutet kan däremot få stora konsekvenser för många ryssar. Före 2022 var Renault ett mycket populärt märke i landet. Dessutom är Ladas senaste modeller utrustade med teknik från Renault. Men på grund av de nya reglerna kommer dessa bilägare att få det betydligt svårare att få tag på reservdelar.
Många ryssar verkar dessutom inte uppskatta att Renault förbjuds helt.
– Oj, nu är alla Renaulter skräp?, skriver en person.
– Så nu är alla säljare av originaldelar från Renault konspiratörer och anhängare av en förbjuden organisation. Därefter kommer Renaultförare förmodligen att stoppas vid trafikljus, motorhuven öppnas och bilen kontrolleras för att se om det finns ett luftfilter tillverkat av Renault. Sedan kommer de att bli tillfrågade var du fick tag på det, vem du köpte det av och hur det hamnade i Ryssland. Och du måste bevisa att du hittade det av misstag bakom garaget, skriver en annan.
– Renault tillverkade de bästa bilarna för vårt klimat och våra vägar. Alla lösningar för oss: extra underrede, uppvärmda vindrutor och speglar. Nästan oförstörbar och lättreparerbar fjädring, och billiga reservdelar. Hur kan folk vara nöjda med kinesiskt skräp?, skriver en tredje.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.