På bara några år har husbilsförsäljningen mer än halverats och fortsatt rasa. Men nu vänder det – 2025 väntas bli ett att de starkaste åren på länge och har redan ökat med 66 procent.
– Vi märker att fler konsumenter vågar slå till igen, husbilsförsäljaren Jonas Karlsson.
Efter flera år av nedåtgående siffror har husbilsmarknaden plötsligt vaknat till liv igen. Under årets fyra första månader har nyregistreringarna ökat med hela 66 procent jämfört med samma period 2024, enligt färska siffror från Vroom.
– Regeringens beslut att slopa malusbeskattningen har verkligen gjort skillnad, säger Jonas Karlsson, VD på Forsbergs Fritidscenter.
Det är en vändning som få hade vågat hoppas på efter ett långt tapp sedan toppåret 2018. Då registrerades över 6 600 husbilar i Sverige. Nedgången började redan året efter, när det nya bonus–malus-systemet infördes och slog hårt mot husbilsägare. Skatterna sköt i höjden och försäljningen störtdök. Trots små ljusglimtar har marknaden inte riktigt återhämtat sig – förrän nu.
– Vi ser flera faktorer bakom uppgången, säger Jonas Karlsson, VD på Forsbergs Fritidscenter

Bakom uppsvinget finns ett besked som många inom branschen kämpat för: från och med den 1 februari 2025 slipper nya husbilar den tidigare straffskatten. Den efterlängtade ändringen väntas kosta staten runt 90 miljoner kronor om året. Men den ses som ett viktigt stöd för en hårt pressad marknad. Enligt Jonas Karlsson har det gett tydligt utslag.
– Samtidigt märker vi att fler konsumenter vågar slå till igen, trots att räntan fortfarande är högre än tidigare. Intresset för att semestra på hemmaplan håller också i sig.
Om trenden håller i sig väntas över 4 400 nya husbilar rulla ut på vägarna i år. Det är den högsta siffran på sju år. Men det handlar inte bara om nyförsäljning. Även eftermarknaden får ett lyft när fler fordon stannar i landet. Till skillnad från vanliga personbilar exporteras husbilar sällan och den svenska fordonsparken har vuxit med över 20 000 fordon på fem år. I dag finns omkring 124 000 husbilar registrerade i Sverige. Särskilt stark är marknaden i Västra Götaland, där det registreras nästan dubbelt så många husbilar som i Stockholms län.
Utvecklingen gynnar hela branschen, menar Johan Hildor, affärsutvecklare på Vroom.
– Vi har i dag ett större utbud av husbilar på marknaden än någonsin tidigare. Det skapar ett starkare begagnatutbud och driver tillväxt inom eftermarknaden, med ökad efterfrågan på service, utrustning och tillbehör.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.