Det är en ren bensinmotor som kan ge över 2 150 hästkrafter. Och den är till och med godkänd för Euro 6.
– Den får varje elektrisk superbil att se fruktansvärt tråkig ut, säger ingenjören Mike Fernie.
Det som gömmer sig i en anonym industrilokal i norra Italien är något de flesta trodde var omöjligt år 2025. En helt ny förbränningsmotor på sju liter med tolv cylindrar, fyra turboaggregat och en planerad effekt på 2 157 hästkrafter. Effekten är så hög att den slår både Bugatti och Koenigsegg. Och det är ingen elkraft som hjälper till – allt kommer från ren bensin.
Motorn utvecklas av Giamaro Automobili och byggs hos Italtecnica i Turin. Youtubern och ingenjörsutbildade Mike Fernie fick unik tillgång till verkstaden och beskriver mötet med motorn med fullständig fascination.
– Det här är en fyrturbo-V12 med 2 000 hästkrafter som får varje elektrisk superbil att se fruktansvärt tråkig ut, säger han.
Trots att dagens hyperbilar tenderar att få en hybridmotor går italienarna åt motsatt håll. Giamaros V12 använder fyra stora Garrett-turboaggregat placerade tätt samlade i en ”hot-V”. För att få plats var ingenjörerna tvungna att öppna upp motorvinkeln från klassiska 60 grader till hela 120 grader. Det är nära en boxermotor, men med dubbelt så många cylindrar.
I en vanlig V12 tänder cylindrarna med jämna mellanrum. Men i Giamaros motor skulle det få den långa vevaxeln att vrida sig av belastningen. Därför har ingenjörerna hittat ett ovanligt knep: de låter cylindrarna tända med omväxlande kortare och längre intervall – först efter 50 grader, sedan efter 70 grader. Den oregelbundna rytmen gör vevaxeln mycket stabilare och minskar risken för att den vrids eller skadas.

Enligt ingenjörerna är det här första gången en sådan lösning används på en motor som ska sitta i en gatlegal bil. Ricardo betonar också att Giamaros V12 inte är byggd som en ömtålig dragracingmotor.
– Det kommer att vara en gatmotor. Den ska ha lång livslängd… den är inte uppskruvad till sin absoluta maxgräns för att behålla tillförlitligheten.”
För att säkerställa smörjningen använder motorn ett avancerat torrsumpsystem med sex separata oljepumpar, en för varje två cylindrar. Oljeflödet testas i en särskild rigg där ingen gnista eller förbränning förekommer där allt handlar om att få oljan in i minsta vrå innan första provkörningen.
– Den här motorn gör inte bara 2 000 hästkrafter – den är också Euro 6-godkänd och godkänd i USA, säger Fernie.
Just nu har motorn bekräftats på 1 500 hk på bänk. Nästa steg är att nå den fulla effekte 2 157 hk i hyperbilen Katlas ”race mode”. Lyckas italienarna innebär det att en liten motorverkstad i Turin skapat den mest kraftfulla förbränningsmotorn som någonsin suttit i en gatgodkänd bil.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















