Svenska bilägare har slutat skrota sina bilar. Istället utnyttjas den billiga kronan för att exportera dem till utlandet. Transportstyrelsen tror att bistra tider liger bakom. Men bilskrotare ger en annan bild.
– Det kommer nog att bli ännu fler som säljs utomlands nästa år, säger Simon Dahl på Jönköpings bildemontering.
Enligt Transportstyrelsens statistik skrotades 62437 bilar i Sverige det första halvåret 2024. Det är det lägsta resultatet under hela 2000-talet.
– Vi har avtal med försäkringsbolagen, så där märks det inte så mycket. Men när det gäller privatinlämnade bilar så kommer det inte så många, säger Simon Dahl på Jönköpings Bildemontering.
Han och många andra som handlar med skrotade bilar har sett en kraftig nedgång.
– Jag tror att folk säljer sina bilar utomlands istället, att kronan står så lågt att det har en bidragande orsak, säger Simon Dahl. Om man tittar på statistiken så stämmer det.
Från 2021 till 2022 ökade exporten av begagnade bilar med 18 procent. Sedan tar det ännu mer fart, till 2023 hade exporten ökat med hela 39 procent.
– Om man ser på vilka tider det är nu och hur svajigt det är, så kan vi nog räkna med att det exporteras ännu fler gamla bilar till länder som Nederländerna och Polen i år, säger Simon Dahl.
På Transportstyrelsen följer man utvecklingen. Men de har också en annan teori.
– Det är osäkra ekonomiska tider, man väljer kanske att avvakta och behålla den bil man har, säger Mikael Andersson på Transportstyrelsen till Sveriges Radio.
Den här veckan börjar dessutom regeringens skrotningspremie att gälla. Alla som väljer att kassera sin gamla bil med förbränningsmotor och istället väljer en elbil får 10 000 kronor.
– Man får se hur det slår ut, det är helt omöjligt att säga nu, säger Simon Dahl. Samma analys görs av Transportstyrelsen.
– Hur många som är beredda att göra detta återstår att se, säger Mikael Andersson.
Naturvårdsverket har dessutom en aning kluvna i frågan. Visserligen ville de se färre bilar med förbränningsmotor i trafiken. Men att skrota fungerande bilar är också ett resursslöseri som rimmar illa med deras uppdrag.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.