Hansjörg Tesla

Rekordet: Kört 40 000 mil på ett år med sin Tesla

Nytt världsrekord för en Tesla. Han har kört 40 000 mil på bara ett år – med samma batteri och elmotor.
– Vackra rena mil med elbil. Med smutsig diesel är det bara pinsamt, säger Hansjörg von Gemmingen.

Supertysken Hansjörg von Gemmingen-Hornberg har slagit inofficiellt värdrekord. Han har kört sin Tesla nästan 40 000 mil – på bara ett år. Nu siktar han på fler rekord med samma bil. Att köra 4000-5000 mil under ett år uppfattas som mycket av de flesta. De som kör över 10 000 mil är nästan enbart yrkesförare, som lastbilschaufförer. Men att nå 40 000 mil på ett år? Det är på gränsen till omöjligt. Men tyske Hansjörg von Gemmingen-Hornberg har lyckats: han körde nästan 400 000 km på ett år med sin Tesla Model S. Inte nog med det – hela sträckan kördes med samma motor och samma batteri.

Det är samma Tesla Model S som innehar ett inofficiellt världsrekordet för elbilen med längst körsträcka i världen. I augusti hade bilen nått 250 000 mil, enligt hans poster på X. Och i början av oktober hade Hansjörg gått in i en extrem rytm, där all hans tid går åt till att antingen köra eller ladda bilen. Hans vilotimmar och tid hemma blev under de timmar då bilen behövde laddas.
– Ännu vackrare, rena mil med elbilen. Jag älskar att posta om det här. Med den smutsiga dieseln är det bara pinsamt, skriver Hansjörg von Gemmingen på X.

Hansjorg von Gemmingens Tesla har nu passerat 260 000 mil.

Den 2 juli 2025 stod mätaren på 2 452 853 km, och den 2 oktober var siffran 2 564 390 km. Det innebär att Hansjörg körde över 11 100 mil – på bara tre månader. Inte nog med det. Den 31 oktober passerade mätaren 2 600 013 kilometer. Ett år tidigare, den 31 oktober 2024, stod den på 2 204 444. Det betyder att tysken körde smått makalösa 395 569 km – på ett år. I snitt innebär det mer än 108 mil om dagen. Nu siktar Hansjörg på flera rekord med samma bil.

Tysken försöker hålla batteriet mellan 10–15 % och 80 %. Han laddar främst hemma med ett 22 kW-uttag, från vilket Teslan drar 20–22 kW. För att köra 110–1 20 mil per dag behövs cirka fyra laddningar under 24 timmar. Han kör mestadels på motorvägar, med 100–120 km/h, vilket betyder att 11–12 timmar går åt till aktiv körning. De resterande timmarna används för laddning.

Varje laddning fyller cirka 45–55 kWh, eftersom han kör mycket effektivt med 14–15 kWh/100 km. Ett körpass på cirka 30 mil förbrukar cirka 45 kWh. Med 20–22 kW tar laddningen cirka 2,5 timmar, vilket ger tid för längre pauser hemma på natten. Första körpasset görs alltid på morgonen, före både trafiken och morgonkaffet med frun.

Fyra laddningar tar i praktiken tio timmar, och körningen tar tolv timmar. Det betyder inte att Hansjörg sover bara två timmar, när han kommer hem efter sista passet kan bilen laddas medan han sover. Därför har han två timmar över med fritid. Och han har inget vanligt jobb, eftersom hans ekonomiska situation gör att han kan fokusera på bilen. Han är nämligen ekonomiskt oberoende tack vare vinster på Teslaaktier.

Något annat mycket unikt är att dessa 40 000 mil har körts med både samma batteri och elmotor. Tidigare bytte denna Tesla Model S totalt 13 motorer, men EV Clinic i Kroatien löste ett kroniskt motorproblem. Sedan dess har samma motor kört 80 000 mil, och oljan har bytts en gång. Batteriet har körts 844 000 km sedan det köptes nytt av Hansjörg för mer än två år sedan. Det har fortfarande kvar 88 procent av sin kapacitet. Nu siktar Hansjörg på ännu ett rekord – att bli den första elbilen i historien att köra över 1 miljon kilometer med samma motor och ett batteri.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt