Nu har skatten på drivmedel sänkts – men samtidigt höjs reduktionsplikten. Den 1 juli ändrades både skatteregler och innehåll i bensin och diesel. Men bara ett bränsleslag har hittills höjts vid pumpen.
Den 1 juli 2025 höjdes reduktionsplikten – alltså kravet på hur mycket biobränsle som måste blandas in i bensin och diesel. Det gör drivmedlet dyrare att tillverka. Men samtidigt sänktes skatten. Resultatet blev att förändringen knappt märktes första dagen med sänkt skatt. Bakgrunden är att Sverige måste visa minskade utsläpp, annars väntar EU-avgifter. Och det är statistiken som avgör. Inte vad som faktiskt kommer ur avgasröret.
På bemannade OKQ8-stationer låg priset still den 1 juli: 15,64 kronor för 95-oktan och 16,59 för diesel, precis som sista dagen i juni. E10-bensin innehåller redan så mycket etanol som det är tillåtet att blanda in. Trots det väntas ett visst kostnadspåslag, eftersom reduktionsplikten ska räknas ut på hela systemet. Men det vägs upp av en skattesänkning på 40 öre per liter inklusive moms. Så många trodde att bensinen skulle sjunka en del, men hittills har det inte skett.

Dieseln påverkas mer däremot. Där ökar inblandningen av biodrivmedel från cirka 8 till uppemot 14 procent. Även det är dyrare men ska kompenseras fullt ut av den sänkta skatten. Därför blev prislappen vid pump oförändrad även för diesel.
Men det som redan höjts 98-oktanig bensin. Circle K:s Senior manager Lennart Olsson skriver till Carup att man inte gjort några centrala prisjusteringar på diesel eller 95-oktanig bensin.
– Däremot har vi justerat priset på miles+ 98 idag med +15 öre/liter på de flesta av våra stationer, lokala variationer kan förekomma. miles+98 är precis som tidigare E5 (5% etanol) och kräver mer av dyrare komponenter för att nå reduktionsplikten på 10% än för miles95 som är E10 (10% etanol). Därav höjs priset på miles+98 nu vid höjd reduktionsplikt.
Nytt för sedan 1 juli är också att el vid publika laddstationer nu får räknas in i reduktionsplikten. Det gör att bolagen kan räkna hem utsläppsminskningen utan att behöva blanda in lika mycket biobränsle.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.