En bilägare fick sin Mercedes E 200 attackerad av råttor några månader efter sitt köp av bilen. Nu har mannen fått häva köpet hos bilfirman. Men det var inte på grund av råttorna – bilhandlaren hade glömt en viktig detalj.
En man hittade en Mercedes E 200 från 2011 på Blocket som han genast blev intresserad av. Han ringde då bilhandlaren Kamux och under samtalet bestämde han sig för att köpa bilen och mannen signerade ett kontrakt med bilhandlaren digitalt där bilen köptes för 110 995 kronor. Han hämtade sedan ut bilen i oktober 2022. Hela köpet skedde på distans.
En vecka efter leveransen började bilen läcka vatten och efter ännu en vecka började motorlampan lysa. Kamux godkände att avhjälpa felen, men bilen blev kvar hos verkstaden och lagades i slutet av januari. Lite senare började motorlampan att lysa igen. Denna gång visade felsökningen att råttor hade gått in i huvudstammens styrenhet och gnagt av kablar och ett komplett byte av kabelstammen rekommenderades. Bytet skedde den 28 februari 2023. Mannen ska då ha återigen krävt att få hjälp av Kamux med betalningarna, något de inte gick med på denna gång, med hänvisning till att råttorna inte var deras fel.
Kamux hävdade att felen som uppstått med huvudstammen berodde på att råttor angripit bilen, något som skett fyra månader efter leveransen, alltså var de inte skyldiga att hjälpa till. Bilägaren anmälde fallet till Allmänna reklamationsnämnden där tvisten tog en oväntad vändning. Enligt nämnden kunde inte mannen kräva att Kamux skulle hjälpa honom medfelen som uppstått av vad råttorna ätit upp, eftersom det inte var ett ursprungligt köprättsligt fel. Men det skulle visa sig att mannen skulle få sin bil helt återbetald ändå.
Nämnden menade att mannen och Kamux ingått ett distansavtal då han köpte bilen först genom att se exemplaret på Blocket och sedan gjort upp köpet via telefon med Kamux. I samband med affären glömde Kamux bort en viktig detalj.
– Nämnden konstaterar i enlighet med detta att kommunikationen mellan parterna fram till avtalsslutet uteslutande har skett på distans och avtalet har träffats inom ramen för ett organiserat system för att träffa avtal på distans. Avtalet mellan parterna är därför ett distansavtal i den mening som avses i distanslagen, skriver nämnden som motivering till sitt beslut.
Eftersom köpet var ett distansavtal är säljaren tvungen att själva informera köparen om hans ångerrätt som då gäller i 14 dagar från att köpet skedde, men det gjorde aldrig bilhandlaren i detta fall. För både bilköpare och bilhandlare kan det vara bra att veta att ångerrätten gäller i ett år om ingen information lämnats. Därför ansåg nämnden att mannen fortfarande hade kvar sin ångerrätt på köpet och Kamux blev då skyldiga att betala tillbaka pengarna för bilen eftersom mannen ångrade sitt köp. Kamux är i dag Sveriges näst största begagnathandlare och Carup har tidigare granskat handlarens ärenden hos ARN.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.