Raseri mot förslag om långsam tankning

Starka reaktioner mot förslaget att långsam tankning ska tvinga folk att köpa elbil. Svenska elsbilsgurun säger sitt.
– Jag lider med alla som tankar fossilt, säger miljöexperten Mattias Goldmann.

Svenska bensin och dieselpumpar sprutar ungefär 50 liter bränsle på en minut. Med den farten tar det mindre än två minuter att fylla en tank. Samtidigt tar det 10-30 minuter att fylla batteriet på en elbil på en snabbladdare. Nu vill en amerikansk elbilsjournalist införa långsam tankning för att få fler att gå över till elbil.
– Om vi gör det fyra gånger så långsamt att tanka med fossila drivmedel kommer det att bli långa köer. Samtidigt arbetar bränslebolagen med att ta fram snabbladdare, skriver journalisten Jo Borrás med en bakgrund på Clean Technica och elbilstidningen Electrek.

Elbilsgurun Mattias Goldmann tror inte på förslaget om långsam tankning:

Hans förslag om långsam tankning väcker starka känslor. Många som kör fossilt känner sig påhoppade. ”Vansinnet når nya höjder”, skriver en läsare. En av de starkaste elbilsvännerna i Sverige är författaren och miljödebattören Mattias Goldmann. Vi på Carup frågar honom vad han tycker om det amerikanska förslaget.
– I tider då Sverige förlorade mot Kosovo på hemmaplan kan det vara frestande att rigga matchen så att den man hejar på vinner. Men elbilen behöver inte det – den vinner för att den är bättre, säger Mattias Goldmann. 

Han tycker inte att långsamtankning är en bra väg att gå. Istället vill han predika elbilens lov från norr till söder. På det sättet hoppas Mattias Goldmann att allt fler svenskar ska ta steget över och börja köra elbil.
– Dessutom lider jag med alla som tvingas stå och andas in ångorna från fossila bränslen när de tankar – den tiden ska vi förstås hålla så kort som möjligt, säger Mattias Goldmann.

För honom är tio minuter laddning inget problem. Det gäller bara att hitta rätt rytm i tillvaron och inte stressa så mycket.
– När vi i somras reste Island runt med elbil hade vi besvär att hitta tillräckligt långsamma snabbladdare – de på 400 kW gav fulla batterier på tio minuter och vi ville se oss omkring lite när vi laddade, säger Mattias Goldmann. 

Om man laddar en bil finns det tid att göra annat. Så är det inte för dem som kör runt med klassiska förbränningsmotorer. De måste stå kvar och vänta. Mattias Goldmann ser detta som ett bättre argument än att installera långsammare pumpar.
– Det är omöjligt hur långsamt man än tankar – man måste stå där och se pengarna rinna iväg i samma takt som fossilsoppan fylls på.

Läsarröster om förslaget:

– Patetiskt. Men det är också klassiskt för den här typen av människor – alla skall ha det lika dåligt.

– Jag kommer inte att skaffa en elbil pga att jag inte har råd med det! Men det skall man bli straffad för.

– Man lägger helt enkelt till tre timmar på varje dygn å på så sätt går allt mycket långsammare…

– Snyggt, mer köer, kaos, irritation, långa köer för bilar, mer risk för brand då bilen står längre vid macken, folk kommer att sitta med sina mobiltelefoner och annat under den tiden. Alltså vad är detta, man inför mer straff för bensin/diesel för att man inte kör el. Tvingar in folk tills det blir omöjligt.

– Det kommer säkert att driva på viljan bygga ut laddstationer med hög effekt och batterier som kan ta emot energin utan att smälta.

– Hur löser man orättvisan med att elbilsägare kan tanka hemma under natten? Vem betalar den infrastrukturen, en bensin/diselpump i varje hem?

– De fattar inte, när elbilar blir billigare än bensinbilar så är det kört för bensinbilarna. Det har inget med tankningstid att göra…

– Vilket dåligt förslag ska polisen, ambulans eller brandkår som ska ut på ett larm/ kan få ett larm när som helst sitta och behöva tanka i 12 minuter.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt