Rasar mot nya LED: ”Horribelt möta en sån idiot”

Nu lanserar lamptillverkare nya LED-lampor för veteranbilar. Men läsarna har tröttnat på äldre bilar med nya bländande lampor.
– Det är horribelt att möta en sån idiot, skriver en Carupläsare.

I Sverige och i många andra länder har allt fler bilförare klagat på att de ofta blir bländade i trafiken. Moderna bilars strålkastare lyser starkare än någonsin, samtidigt som vissa ägare till äldre bilar har bytt ut sina traditionella lampor mot LED-ljus. Nu lanserar lamptillverkaren Osram en ny LED-teknik specifikt för veteranbilar.
– Många klassiska bilförare vill byta till modern LED-teknik, säger Carsten Setzer från Osram.

Den nya LED-lampan kallas för Night Breaker Led Vintage H4 och är godkänd för vägtrafik, skriver Auto Motor Sport. Osram påstår själva att den ska ge ett varmt ljus och blända mötande trafik 50 procent mindre än motsvarande halogenlampor. Men alla är inte övertygade om att äldre bilar ska få byta till de nya LED-lamporna.
– Ni borde kanske skriva om alla som sätter in starka Led-lampor i gamla strålkastare som definitivt inte är gjorda för det starka ljuset, till exempel en gammal Volvo 240 med de rektangulära strålkastarna. De lyser värre än de nya efter en konvertering till LED, skriver en Carupläsaren. 

Enligt en Carup-läsare kan LED-lampor i en Volvo 240 och andra äldre bilar vara väldigt bländnande.
 Osram introducerar en ny LED-teknik för veteranbilar.

Osram har tidigare fått kritik för att företagets LED-lampor bländar mötande trafikanter. Som svar på kritiken lanserade de en ny LED-teknik, där bländningen enligt företaget ”ligger 50 procent under de högsta tillåtna värdena”.
– Om du jämför en LED med traditionellt ljus så har den väldigt bra ljus. Men det förutsätter att du tar hand om ljuset på bästa sätt, både för din egen skull men också för dina medtrafikanter, säger Fredrik Svahn, expert på Osram.

Men i Sverige redan i början av nästa år kan reglerna för bilbesiktning ändras för att försöka lösa det ökande problemet med bländning. Transportstyrelsen arbetar nu med nya kontrollmetoder som kan börja gälla från 1 januari. De allra starkaste lamporna kan då underkännas när besiktningen mäter ljusstyrkan.

Tidigare har även Björn Lidestam, som är forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), sagt att det finns flera orsaker till att strålkastare upplevs som bländande. En viktig förändring handlar om tekniken. Förr användes lampor med glödtråd eller metallhalogen. I dag används framför allt LED-lampor, som alltså är mycket mer bländande.
– Det betyder att man inte behöver riskera att smälta strålkastarglasen längre, vilket var en flaskhals tidigare, säger Björn Lidestam.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt