Rasar mot ny straffavgift på elbil: ”Obegripligt”

Elbilsägare runt om i landet rasar mot elbolagens nya straffavgifter. Den som laddar bilen vid fel tidpunkt riskerar flera hundra kronor extra på elräkningen varje månad. Snart införs reglerna för alla villaägare.
– Detta är obegripligt, säger elbilsägaren Roland Müller-Suur
.

Elbilister runt om i landet rasar mot elbolagens nya effektavgifter. Den nya effekttariffen som blir obligatorisk för alla elbolag från 1 januari 2027 innebär att kunder betalar mer ju mer el de använder samtidigt. Avgifterna kan ge flera hundra kronor i extra kostnad bara för att bilen laddas vid ”fel” tidpunkt. Redan i år har flera elbolag inför avgiften i förtid.
– Detta är obegripligt att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst, säger elbilisten Roland Müller-Suur till DN.

Det kan räcka att elbilen laddas samtidigt som spisen eller värmepumpen går för att kostnaden ska rusa. Ellevio har redan infört systemet och många kunder vittnar om betydligt högre räkningar.
– Varför ska jag ha en elbil som kan laddas med 11kw/h och istället ladda med 5 kw/h? Det känns märkligt och går emot allt utveckling där bilarna ska laddas snabbt, säger Müller-Suur som är kund hos Ellevio.

Nya effektavgifterna innebär att kunderna betalar mer om de använder mycket el under kort tid.

Han har försökt anpassa sig till avgiften genom att ladda nattetid när effekttariffen är halverad. Men det tar längre tid och räcker inte alltid för att få ett fullt batteri. Ellevio försvarar dock avgiften med att elnätet måste användas mer effektivt.

– Elbilsladdning är en stor effektslukare. När vi har tittat på hur det kommer att funka för elbilskunder så bedömde vi att tiden på natten räcker för att ladda 40-50 kwh, man kan ladda typ 30 mil varje natt, det är mycket mer än de flesta använder för normal pendling, säger Henrik Hagberg, ansvarig för pris på Ellevio till DN.

Energimarknadsinspektionen framhåller att tanken med systemet är att fördela elanvändningen jämnare över dygnet och undvika överbelastning i näten. Samtidigt konstaterar både myndigheter och konsumentrådgivare att många hushåll har svårt att förstå hur avgifterna fungerar i praktiken.

Och elmarknaden är just nu mycket svårnavigerad. Elpriserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga, och dessutom skiljer sig modellerna åt mellan olika elnätsbolag, vilket gör det ännu mer förvirrande för kunderna. Det finns dock några tips som du kan använda dig av för att komma undan lindrigare, som Carup listat här.

Även ägare av laddstationer slår larm om de nya effektavgifterna. Först får laddstationerna investeringsbidrag av staten. Men sedan visar det sig att de blir olönsamma på grund av elbolagens nya effekttariffer som chockhöjer kostnaderna för ägarna.

Kritiken mot de nya avgifterna har pågått länge. Redan tidigare i år slog mindre laddstationsägare larm om att effekttarifferna hotar hela deras verksamhet. På Orust har Kretsloppsakademin, som driver flera laddstationer, sett sina kostnader öka dramatiskt.
– De har ju höjt med 190 procent – det förstår ju varenda människa att så kan man inte göra, säger Lars Carlsson till Carup.

Ellevio själva har tidigare svarat att det inte handlar om någon straffavgift, utan om att framtidens elnät måste kunna hantera den växande elanvändningen.
– Vi kommer att fördubbla mängden el vi använder på 20 år och har ett elsystem som inte är dimensionerat för detta. Därför måste vi vara mer effektiva i hur vi använder elektriciteten, säger Jesper Liveröd på Ellevio till Carup.

I en krönika ställer sig Maths Nilsson frågan om det kanske är dags att gå tillbaka till bensinen som blir allt billigare.

Men bland elbilister växer känslan av att bli motarbetade i den gröna omställningen. Carups Maths Nilsson har beskrivit frustrationen som elbilsägare i en krönika:
– Jag riskerar att få en straffavgift på över 1000 kronor i månaden om jag laddar elbilen fel. Laddar jag som elbolaget rekommenderar blir batteriet inte ens halvfullt, skriver han.

Han menar att systemet snarare straffar de som försöker leva klimatsmart.
– Budskapet från makthavare och elbolag verkar tydligt – skaffa inte elbil, laga inte mat på kvällarna. Är verkligen vårt elnät så otroligt uselt? Kanske är det dags att gå tillbaka till bensin som blir allt billigare?
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt