Rasar mot ny fartkamera: ”Det var droppen”

Byborna tar strid mot sin nya fartkamera. Trafikverket får svidande kritik.
– Fartkameran har hamnat i en kurva där man ändå inte kan köra snabbare, säger Veronica Zetterberg, ordförande i Envikens Intresseförening, till Carup.se.

Pittoreska Enviken i Dalarna ligger i utkanten av Falu kommun. Längs riksväg 50 mot Söderhamn passerar man genom det lilla samhället. Här har de boende länge klagat över trafiksituationen. 
– Det ska inte behöva hända en olycka för att det ska bli åtgärder. Vi vill förebygga. Det var droppen med fartkameran, vi hade chansen att få lugnare tempo i korsningen men istället väljer man att sätta den på en 80-sträcka, säger Kicki Pers till Falu Kuriren.

Till slut fick Enviken sin efterlängtade fartkamera. Då valde Trafikverket att placera kameran i en kurva innan man kom in i samhället. 
– Vi förstår inte vad de tänkte på. Där är det ändå ingen som kör för snabbt. Det skulle vara på raksträckan inne i samhället som kameran borde finnas, säger Veronica Zetterberg.

Trafikverket har lyssnat på de boende och tagit till sig av kritiken. Samtidigt anser myndigheten att man ändå gjort rätt.
– Det ska ses som en helhet, kameran är där för att säkra hela sträckan och inte en specifik plats, säger Eva Lundberg, som är ansvarig för automatisk trafiksäkerhetsövervakning på Trafikverket.

När kameran monterades blev Envikenborna både förbryllade och förbannade. I kurvan gör den ingen som helst nytta och kostar bara pengar, anser man.
– Vi har kämpar i 15 år för att få ner hastigheten genom byn. Sedan kommer de och sätter upp en kamera på en plats där ingen ändå kör för fort. Det är rent ut sagt löjligt. Vi har haft både Trafikverket och kommunen här för att se över trafiksituationen så att våra barn kan gå säkert till skolan, säger Veronica Zetterberg.

Trafikverket anser att deras kamera ändå fyller sin funktion. Istället presenterar de andra förslag för att få ner hastigheten.
– Om man tar en plats som Enviken så förstår jag absolut att man kan uppleva det som en otrygg miljö och att det behövs trafiksäkerhetsåtgärder, men det kan man göra på många andra sätt än att sätta upp en kamera, säger hon. Syftet med kamerorna är att minska antalet olyckor med döda och skadade. De inträffar ofta på landsbygdsvägar med hastigheter mellan 70 och 90 km/tim och det är därför ATK används på de sträckorna, säger Eva Lundberg.

Envikenborna är arga och besvikna på myndigheterna. En fartkamera vid fyrvägskorset inne i samhället skulle hjälpa dem mycket.
– Kommunen är enligt lag skyldig att bygga säkra vägar. Om man tittar vid vägkorset inne i byn så är det en dödsfälla, avslutar Veronica Zetterberg.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt