Rasar mot dyrt fel i elbil – 900 ägare går samman

Missnöjet bland Audi e-tron-ägare kokar över. 900 drabbade ägare går nu samman för att avslöja vad de menar är ett konstruktionsfel och för att få till en förändring.
– Audi har ett dokumenterat problem som de har svårt att erkänna, säger initiativtagaren Charlie
.

Missnöjet bland Audi e-tron-ägare växer snabbt. På bara några veckor har hundratals bilägare gått samman i en internationell grupp för att kartlägga återkommande fel.
– Den stora datamängden är en tydlig markör för hur läget faktiskt är, säger initiativtagaren Charlie Nielsen till danska tidningen Ekstrabladet.

Gruppen E-Tron Claim Initiative startade i november och riktar sig till ägare av Audi e-tron 55. På sin hemsida som även finns på svenska uppmanar man alla med en Audi e-tron att registrera sig, även de som inte haft problem. Responsen har varit massiv. Omkring 900 ägare har redan rapporterat sina erfarenheter, nästan dubbelt så många som när initiativet först blev känt.

Hemsidan etronclaiminitiative.eu där man uppmanar Audi-e tron ägare att fylla i en rapport om just deras elbil. Oavsett om de haft problem eller ej.

En tidig sammanställning visar att hela 80 procent av de som hört av sig upplever fel. Nielsen berättar att man vill samla in så mycket data som möjligt innan man går vidare. Enligt honom har man snart siffror från omkring 16 procent av elbilarna. Under tiden fortsätter berättelserna om dyra reparationer rulla in.
– Det känns helt orimligt att vanliga bilägare ska behöva låna pengar hos banken för att betala en verkstadsnota på över 100 000 kronor, säger han.

Initiativtagarna är övertygade om att felens omfattning tyder på en konstruktionssvaghet, och menar att Audi hittills agerat passivt. Nielsen säger att felet är väldokumenterat och att Audis problem är att man vägrar erkänna det. Samt att det inte hjälper att allt ska skickas vidare till huvudkontoret i Tyskland innan något händer.

Danska ägare av elbilen Audi e-tron har skapat en protestsajt mot dyra konstruktionsfel i elbilen. Audi hävdar dock att läckan som knäcker elmotorn är medveten.

Carup har tidigare uppmärksammat felet i Audi e-tron och varit i kontakt med Audi. PR-chefen Irene Bernald bekräftade att den bakre elmotorn är konstruerad för att läcka kylvätska i kontrollerad mängd.
– Det är en servicepunkt att kontrollera kylvätskan och vid behov tömma och fylla på vätskan. Motorns konstruktion är sådan att kylvätskan skall läcka för att smörja ett lager, skrev hon till Carup.

Flera mekaniker menar däremot att läckaget i praktiken kan leda till kortslutning och motorhaveri. Den finske mekanikern Jesse Haapala är en av dem som öppnat flera motorer och kommit med kritik:
– Det här är inte ett slitagefel. Det är ett konstruktionsfel. Alla motorer jag har öppnat ser likadana ut. Det är helt orimligt att en motor som denna ska behöva tömmas regelbundet på kylvätska. Konstruktionen borde vara tät från början, säger han.

Elbilen Audi e-tron har en inbyggd egenhet i konstruktionen. Den läcker kylarvätska som samlas upp i en liten burk. Om den inte töms regelbundet kan motorn svämma över och haverera.

Även den amerikanske experten Eric Berg har hittat samma typ av problem i e-tron:
– Motorn är vätskekyld och tätningar ska hålla kylvätskan borta. När de går sönder kan bilen sluta fungera helt. Allt detta är skräp på grund av en trasig tätning.

Reparationerna kostar ofta mellan 60 000 och 130 000 kronor – i vissa fall mer. Flera ägare i Norge har fått sina motorer utbytta först efter diskussion med Audi och efter att ha hänvisat till tidigare artiklar. Audi uppmanar fortsatt ägare att följa serviceplanen och vända sig till auktoriserad verkstad vid fel.

Men i det nya ägarupproret i Danmark hoppas man att datan ska tvinga fram en förändring. Nielsen beskriver kampen som en klassisk “David mot Goliat”-situation, där konsumenternas rättigheter i Europa är svagare än i exempelvis USA. Mekanikern Jesse har varit inne på samma spår:
– Audi måste erkänna problemet och ta fram en permanent lösning. Annars kommer fler bilar att gå samma öde till mötes.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt