Elbilen MG Marvel R säljs in som fyrhjulsdriven. Vad vissa köpare missar är att elbilen endast är fyrhjulsdriven när man kör framåt. Nu har en ägare i Norge förlorat en rättegång om att bilen bara var tvåhjulsdriven vid backning.
– Hade bilförsäljaren sagt det här till mig hade jag aldrig köpt bilen, säger ägaren Ole Roar Næss till Motor.no.
För många är det nästintill avgörande ifall bilen har två- eller fyrhjulsdrift när det kommer till att köpa ny bil. Det var det även för norrmannen Ole Roar Naess, som bland annat av den anledningen valde MG:s nya modell Marvel R. Men relativt snabbt efter att han köpt den nya elbilen insåg han att det var något som inte stämde. När han skulle backa upp bilen på sin trånga uppfart stannade den vid upprepade tillfällen.
Den nya MG-ägaren hörde av sig till bilhandlaren där han köpte bilen och frågade vad som var problemet, bilen hade ju fyrhjulsdrift? Försäljaren hade då svarat honom att bilen mycket riktigt hade fyrhjulsdrift, fast med den lilla detaljen att den endast har det framåt.
– Hade bilförsäljaren sagt det här till mig hade jag aldrig köpt bilen. För mig verkar det som att de misslyckas med att informera om detta i all annonsering, säger Ole Roar Næss till norska tidningen Motor.
Konstruktionen är ovanlig. Så pass ovanlig att de flesta biljournalister och provkörare knappt ens märkt av det. I till exempel annonser på Blocket står det att MG Marvel R är fyrhjulsdriften. På produktsidorna finns texten om att fyrhjulsdriften bara fungerar framåt fört när man klickat sig vidare.
– Många väljer fyrhjulsdrift just för att kunna komma ut med bilen en snörik morgon. Kanske är det vid backning som behovet av fyrhjulsdrift är som störst, säger motorjournalisten Øivind A. Monn-Iversen.
Journalisten poängterade också att det knappast är något man skryter med. Efter några positiva stycken om varför fyrhjulsdriften är så bra i deras egen broschyr, framförs beskedet om att det endast gäller vid framåtkörning.
Dessvärre, för den nye ägarens del, så räckte det inte för att fälla bilhandlaren i rätten. Tingsrätten ansåg att han fått tillräckligt med dokumentation för att noggrant ta reda på vilka funktioner som bilen kommer med och ärendet avslutades. Ägaren köpte bilen för närmare en halv miljon svenska kronor, rapporterar norska Motor.
– Jag har blivit dömd för att jag inte har läst en skrytbroschyr, säger han till Motor.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.