Rasar efter dubbel skatt – vill lämna tillbaka bilar

Nu vill folk lämna tillbaka sina laddhybrider. Nya skatten gör att bilägarna får betala dubbelt – för både bensin och körda kilometer.
– Regeringen lurade oss att köpa laddhybrider, säger läsare till Daily Mail.

I Storbritannien är folk fullständigt vansinniga. Regeringens nya skatt på elbilar och laddhybrider har utlöst en storm. Många som köpt en laddhybrid känner sig blåsta av finansminister Rachel Reeves och regeringen.

Den nya skatten sjösätts 2028. Då ska elbilsägare betala nästan 2,50 kronor per metrisk mil och de som har laddhybrider omkring 1,25 kronor. Många som köpt laddhybrider gör nu uppror mot regeringen. Deras bilar kan bara köra maximalt åtta mil på en laddning. Sedan går de över till bensin och den nya skatten blir då som en dubbelbeskattning.
– Vi var lite oroliga över räckvidden på en elbil och valde därför en laddhybrid för att göra ett grönt val. Regeringens beslut gör oss rasande, säger Lorraine Davidson i Swindon.

En ägare till en Volkswagen Tiguan berättar om att de nu tvingas betala skatt för både körda kilometrar och för bensinen.

Daily Mail har mottagit en läsarstorm efter beslutet. Folk vill lämna tillbaka sina laddhybrider. Man känner sig lurade av politikerna. Makthavarna i London har lurat folk över bäcken med sötsaker och när de väl kommit över får man en örfil.
– Jag har inga problem med att vi alla ska betala för vägunderhållet, men det här blir en dubbel bestraffning, säger den pensionerade kyrkoherden Michael Beaumont i Teesside. 

Den brittiska bilhandeln uppskattar att den nya skatten kommer att minska försäljningen av elbilar med 440 000 fordon under fem år. Hur många laddhybrider som kommer att förbli osålda är osäkert. 
Flera brittiska bilhandlare har också varnat för att den nya skatten kan leda till ransonering av bilar med förbränningsmotorer. Biltillverkarna får bara sälja en viss andel sådana bilar för att hålla nere koldioxidutsläppen. Den nya skatten kommer att öka efterfrågan på fordon med traditionella motorer. 

Samtidigt drabbas biltillverkarna av böter om de överskrider försäljningsvolymen av bilar med förbränningsmotorer. I år är det bestämt att 28 procent av bilarna ska vara elektriska. Om fem år kräver politikerna att den måste vara 80 procent.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt