Rapporten: Bilarna som orsakade fartygsbranden

Haveriutredningen är färdig. Elbilarna får skulden för fartygskatastrofen.
– Branden började på däck åtta i lastrum fyra, står det i utredningen, enligt DVHN.nl.

Sent på kvällen den 25 juli 2023 lägger det gigantiska fraktfartyget Fremantle Highway ut från den tyska hamnen Bremerhaven. Ombord fanns nästan 3800 exklusiva tyska bilar från bland annat BMW. Fartyget satte kurs mot Singapore. Först skulle de segla ut mot Nordsjön och sedan vidare genom Engelska kanalen och Suezkanalen mot sin destination. Efter bara några timmar gick brandlarmet ombord. 

Fremantle Highway befann sig då Vadehavet som ligger i Nordsjön mellan den danska staden Esbjerg och nederländska Van Helden. Kapten larmade genast sjöräddningen och man evakuerade besättningen. Därefter inleddes räddningsoperationer av fartygets mycket dyra last.

Sedan låg skeppet med en nätt liten slagsida utanför Amelands kust. Hon blev en internationell sensation och lockade mängder med nyfikna. Samtidigt drog konspiratörerna igång en rykteskarusell. Man lade skulden på elbilarna. Att det var en sådan som börjat brinna.

Därefter bröt det ut en hätsk diskussion. Elbilsvännerna gick till motangrepp och hävdade att det inte alls behöver så. Men nu behöver de inte bråka längre. Haverirapporten är färdig och har blivit offentlig. Utredarna kom fram till att branden började på däck åtta och lastrum fyra. De menar på att det var ett batteri i en elektrisk BMW som var orsaken. Utredarna är också mycket kritiska till hur hela räddningen sköttes.

Först och främst fanns det inte utrustning ombord för att släcka bränder i litiumjonbatterier. Sedan hade inte besättningen någon utbildning i hur man går tillväga. De drabbades av panik och flydde. Hade man istället isolerat däcket där branden började skulle bara omkring 500 bilar gå under.

Ville sälja lasten

Nu blev hela lasten förstörd. Bilar till stora värden måste skrotas. En nederländsk riskkapitalist såg då möjligheten att göra en bra affär. Han köpte upp 260 av bilarna som såg relativt skadefria ut. Hans plan var att putsa av dem och sedan sälja vidare. 
– Vi hade kunnat erbjuda kunder att köpa en BMW till ett mycket rimligt pris. Trots allt är det en underbar bil, säger Eric Bakker till Autoweek.

Först var både BMW och Audi positiva till detta. Sedan ändrade sig båda biltillverkarna. De krävde istället att bilarna skulle skrotas. Enligt bilföretagen kunde det finnas osynliga skador som gjorde dem farliga.
– Det är onödigt att skrota dem också ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Eric Bakker.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt