Tre kinesiska bilanalytiker förutspår att flera kinesiska bilmärken kommer att gå under. Enligt en expert måste några bilmärken gå ihop för att ha en chans att överleva.
– De måste gå samman, säger Zhu Xican, professor vid Tongji University.
Den senaste tiden har varit extremt tuff för en del mindre kinesiska biltillverkare. I slutet av mars kunde vi rapportera om att Nio tvingats ta in 5,2 miljarder kronor snabbt eftersom tillverkaren blödde 9 miljarder kronor under förra årets sista kvartal. Vad exakt tillverkaren hade behövt göra för att vända den negativa trenden är svårt att säga, men i en kinesisk paneldiskussion avslöjade tre professorer vad de tror att de mindre kinesiska bilmärkena hade kunnat göra annorlunda, skriver Newsqq.
En som deltog i panelen var Zhu Xican, professor vid Tongji University. Enligt honom kommer ingen kinesisk biltillverkare som levererar färre än 2 miljoner fordon att överleva i längden. Därför borde Xpeng, Nio och Li Auto gå samman för att ha en chans att överleva.
– De måste gå samman, omstrukturera och samarbeta så snart som möjligt, säger han.

Enligt honom gör både Xpeng och Nio idag stora misstag där de fokuserar på helt fel saker. Men om de hade börjat samarbeta hade de tillsammans kunnat överleva. En annan som deltog i panelsamtalet var Li Yanwei från China Automobile Dealers Association. Enligt honom finns det idag alldeles för många märken.
– Jag tror inte att det finns så många företag som kommer att kunna överleva, på grund av bland annat elefanten i rummet, BYD. Jag tror därför inte att andra småföretag kommer att ha mycket värde i sin existens på marknaden, säger Yanwei.
En tredje expert som deltog i samtalet var Yiran. Han tror att bara 10 olika bilmärken kommer att kunna överleva framöver.
– Framtiden för de flesta av de nuvarande varumärkena är osäker, säger Yiran.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.