Ny forskning riktar kritik mot Transportstyrelsens PEth-tester. Professor kräver ett omedelbart stopp.
– Detta är inget annat än förtäckt förbudspolitik, Transportstyrelsen borde läggas ner, säger kemiprofessorn Jyri Pekka Mikkola.
Han har tillsammans med kollegan, professor Johan Wärnö, skapat en modell som förklarar hur PEth-bildningen går till i människokroppen. Nu riktar de båda forskarna mycket allvarlig kritik mot Transportstyrelsen som dragit in körkort med den här metoden som stöd.
– PEth är en metod som kan mäta om du är absolutist inför en levertransplantation, inget annat. Man ska använda den försiktigt och absolut inte för att avgöra hur mycket alkohol en människa konsumerar, säger Jyri Pekka Mikkola, som är professor i kemi vid Umeå Universitet och Åbo Akademi.
En av PEth-förespråkarna är Anders Helander. Han är sjukhuskemist vid Karolinska sjukhuslaboratoriet. I Läkartidningen har han argumenterat för att PEth är ett pålitligt verktyg för att avgöra om någon dricker för mycket.
– PEth är en mycket tillförlitlig alkoholmarkör, eftersom det krävs alkoholintag för att PEth alls ska kunna bildas i kroppen. Så utan alkohol, inget PEth! Tidigare använda tester, till exempel levertester, har tvärtom stora brister eftersom mätvärdet påverkas av annat än alkohol, säger Anders Helander.

PEth-förespråkarna får nu giftig kritik från Umeåforskarna. De har använt en erkänd och etablerad metod för att undersöka hur alkoholkonsumtion påverkar PEth-värdet hos människor. Resultatet är nedslående för Transportstyrelsen.
– Grundproblemet är att läkare och biologer gör tester i små skalor, i provrör. Men när man gör det på människor måste man ha en mekanisk process, inte en statistik. Annars blir det helt fel. En lite mindre kvinna som dricker vin en gång i veckan kommer upp i Transportstyrelsens gränsnivå, säger Jyri Pekka Mikkola.
Anders Helander anser att PEth är ett bra sätt att bedöma om folk kan behålla körkortet.
– PEth en tillförlitlig alkoholmarkör. För att nå upp till det gränsvärde som Transportstyrelsen rekommenderar, och som även används internationellt för riskbruk, krävs ett högt och regelbundet, medicinskt skadligt alkoholintag, säger han.

Transportstyrelsen har vid ett flertal tillfällen endast använt PEth-prover som underlag för bedömning av människors körkortslämplighet. Myndigheten har själva påstått att de har vetenskapligt stöd för detta.
– Innehållet i den PEth-uppdatering som vi publicerade i Läkartidningen 2023 beskrev det aktuella kunskapsläget, och inget nytt av vikt har tillkommit sedan dess, förutom några förslag att gränsvärdet för riskbruk skulle kunna sänkas, säger Anders Helander.
Transportstyrelsen har själva bedyrat att man bara dragit in 40 körkort 2024 på endast två PEth-tester.
– Vår modell är inte statistik, utan mekanisk. Den har använts i decennier i den kemiska industrin. Hela metoden med PEth måste skrotas. Den går inte att använda för att kvantifiera hur mycket folk dricker. Transportstyrelsen borde skrotas och deras uppgifter flyttas över till Trafikverket, säger Jyri Pekka Mikkola.
Han varnar för att den svenska PEth-hysterin nu har flyttat över Torne älv.
– Nu har det kommit till Finland också. PEth-bolagen hjärntvättar läkarna. De tjänar pengar på varje test som görs, avslutar Jyri Pekka Mikkola.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.