Pressar Volvo T6 på banan: ”Överraskad”

Den ser nästan ut som en helt vanlig Volvo. Men när den pressas runt Nürburgring avslöjas en oväntad sida och biltestaren Misha Charoudin tappar hakan.
– Jag är verkligen positivt överraskad, säger han.

Volvo S60 T6 Polestar må se ut som en nedtonad familjesedan. Men när biltestaren och Nürburgring-profilen Misha Charoudin släpper loss bilen på den ökända Nordschleife visar den en sida som överraskar även en van testförare. Det börjar stillsamt och slutar med att han får revidera hela sin bild av vad en äldre Polestar-modell faktiskt klarar av.

Tre-liters sexan är mjuk, stark och bjuder enligt ägaren på 340 hästkrafter efter en lätt mjukvaruuppdatering. Med Polestars stora bromskit och Michelin Pilot Sport 4S-däck levererar bilen ett grepp och en stabilitet som imponerar trots att den är helt original i chassit. Redan i de första kurvorna märker Misha att bilen är något annat än en vanlig S60.
– Bilen har kraften, den har väghållningen och den har känslan av en sexcylindrig motor.

Charoudin trycker ner gasen, låter turbon bygga upp tryck och låter bilen dansa över curbsen. Han är förvånad över hur förutsägbart och tryggt den beter sig.
– Jag är verkligen positivt överraskad. Bilen hanterar det fenomenalt för sin storlek, säger han när tempot höjs ytterligare

Men den verkliga upptäckten kommer senare under varvet. Den hårda körningen gör att temperaturen stiger och däcken blir varma, mjuka och tappar grepp. Plötsligt reagerar bilen annorlunda, växellådan växlar själv upp och motorn känns dämpad.
– Jag tror att bilen blir varm nu och försöker hålla nere varvtalet – någon form av skyddsläge kickar in, konstaterar Misha mitt i körningen

Ändå är han märkbart imponerad när han rullar av banan. Inte minst med tanke på bilens ålder och miltal. Volvon han kör har gått över 260 000 kilometer men levererar fortfarande.
– Motorn är ju knappt inkörd i Volvo-språk, skämtar Misha.

Charoudin jämför till och med S60 T6 Polestar med tunga prestandasedaner i premiumklassen. Där menar han att Volvon ofta känns mer robust och bättre balanserad.
– M5:an från samma period är inte lika bra när det gäller kördynamik, säger han i videon

Det som fascinerar honom mest är att bilen inte skriker efter uppmärksamhet. Den är svart, diskret och ser nästan anonym ut på en parkering. Men när tempot ökar märks Polestar-förädlingen direkt. Ett klassiskt recept på framtida kultstatus. Och just den framtida statusen kan bli viktigare än många tror.

Auktionsexperten Jens Hasselholm har tidigare pekat ut just S/V60 T6 Polestar som en modell från Volvo som kan bli riktigt eftertraktad i framtiden:
– Ett halvmodernt exempel på en Volvo som kan bli ett riktigt framtida samlarobjekt är S/V60 T6 Polestar från 2013. Har man en sådan med låga mil, gärna i lanseringsfärgen Rebel Blue, så hade jag behållit den för framtiden och endast kört den sparsamt – för man måste komma ihåg att njuta av bilen också.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt