Stort test försöker utröna vilken diesel som är bäst. Jämförde Preem mot Circle K. Experten upptäckte att skillnaden är hårfin.
– Vi mätte väldigt noggrant och körde exakt samma sträcka, säger Stefan Olsson på BSR.
BSR i Växjö har gjort sig kända för sina tester. Just nu är företaget igång med att mäta förbrukningen hos dieselmotorer. En av momenten var att jämföra bränsle från två av våra största bensinbolag – Preem och Circle K.
– Vi har byggt en extratank som sitter i bagageutrymmet. Med den kan vi mäta förbrukningen ännu noggrannare än i en vanlig tank. Där finns luftfickor och annat som kan ge ojämnheter i resultatet, säger Stefan Olsson.
Enligt BSR kan man inte mäta exakt med en vanlig bränsletank. Därför har de byggt om sin testbil för att få så exakta resultat som möjligt.
– Båda bränslena testades på samma sätt. Vi körde med en BMW och satte den på farthållare. Varje bränsle testades under fyra körningar. Det innehöll även rondellkörningar och andra moment, säger Stefan Olsson.
Det tisslas och tasslas mellan bilägare att bränsle från vissa bolag är bättre eller sämre än andra. Allra helst har lågpriskedjorna drabbats av fördomar.
– Vi har många tester att göra. Den här gången ska vi jämföra förbrukningen mellan vanlig B7 diesel hos Preem och Circle K. B7 är den vanligaste dieseln som du tankar på en mack, säger Stefan Olsson.
Testerna genomfördes så likvärdigt som möjligt. Det var viktigt för BSR att bilen rullade på samma sätt när man mätte och jämförde de båda bränslena.
– Man kan se på staplarna att båda bränslena följdes åt. De började omkring 0,55 i förbrukning per mil. Sedan sjönk det vid andra körningen för att senare stabiliseras, säger Stefan Olsson.
Resultatet blev en liten seger för Preem. Det visade sig att deras diesel gav aningen lägre förbrukning.
– När vi sedan sammanfattade resultatet visar det sig att Circle K drog 0,538 per mil medan Preem drog 0,527, säger Stefan Olsson.
BSR tycker att skillnaden på två procent mellan de båda dieselbränslena är så liten att det inte spelar någon roll.
– Med tanke på hur det såg ut vid körningarna är det samma förbrukning på Preem och Circle K diesel, avslutar Stefan Olsson.
Vi talar med branschorganisationen Drivkraft Sverige. De samlar våra bränsleföretag under samma paraply.
– Jag vet ju inte hur testet gjorts, men normalt är variationen i sådana tester ganska stor. Man behöver köra många upprepningar för att få ett statistiskt underlag, oftast är det alltför dyrt för att genomföra, säger Åsa Håkansson, drivmedelsexpert Drivkraft Sverige.
Drivkraft Sverige är försiktiga. Men även där ser man ingen skillnad på diesel om det kommer från Preem eller Circle K.
– Jag skulle säga att det visar att det inte är någon skillnad mellan kvaliteterna. Jag tycker att de där siffrorna föredömligt visar att det inte är någon skillnad, säger Åsa Håkansson.
Resultatet av testerna:
Cirkle K:s diesel: 0,538 liter per mil
Preems diesel: 0,527 liter per mils
Det är en skillnad på 2 procent.
Källa: BSR
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.