Porsche har tagit fram ett nytt batteri med växelström. Tillverkaren hävdar att tekniken kan bli en revolution för ebilar.
– Detta öppnar upp för nya möjligheter när det gäller minskad storlek på kapslingar, lägre vikt och kostnader samt ökad tillförlitlighet och effektivitet, säger Thomas Wenka, specialistprojektledare på Porsche Engineering.
Porsche vill göra revolution med AC/DC i elbilar. Idag består de flesta elbilarnas drivsystem av ett högspänningsbatteri med ett separat batterihanteringssystem som omvandlar likspänning (DC) till trefas växelspänning för motorn. Denna struktur har länge varit framgångsrik, men nu har Porsche tagit fram ett nytt batteri som kan revolutionera dagens batterier.
Porsche Engineering avslöjar nu att de har tagit fram ett nytt koncept med ett batteri som lagrar växelström AC istället för likström, som dagens batterier gör. Porsches nya batterisystem kombinerar flera av dagens komponenter i ett system, vilket gör att vikten, storleken och kostnaderna blir lägre.


Porsche lyckades utveckla det nya batteriet genom att dela upp det i 18 olika moduler som är fördelade på tre olika faser. Modulerna är sedan sammankopplade genom en Modular Multilevel Series Parallel Converter som omvandlar likström till en växelströmspänning direkt från batteriet utan att det måste gå genom en traditionell kraftelektronik.
– MMSPC möjliggör både direkt styrning av den elektriska drivmotorn under körning och direkt anslutning till AC-nätet för laddning av batteriet, förklarar Daniel Simon, projektledare på Porsche Engineering.
Ett av de största tekniska utmaningarna med systemet har varit att utveckla den centrala styrenheten. Om inte varje modul växlas exakt i rätt ögonblick skadas hela batteriet.
– En försening av byte av moduler leder till defekter i batteripaketen och den tillhörande kraftelektroniken, säger Daniel Simon.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.