Två klassiska sportbilsikoner går i graven. Porsche lägger ner både Boxster och Cayman.
De sista exemplaren av Porsches modeller Boxster och Cayman rullar ut från fabriken i oktober i år. Därefter är det över för den klassiska 718-serien, Boxster och Cayman med bensinmotorer. Det säger Porsches produktkommunikationschef i Nordamerika, Frank Wiesmann. 2024 blev därmed det sista helåret för 718-serien. I Europa har de redan slutat säljas på grund av att de inte klarade nya EU-krav.
Trots att nedläggningen var känd förra året ökade försäljningen med 15 procent till 23 670 bilar. Under första kvartalet 2025 föll dock siffrorna med 22 procent vilket är en logisk följd av att modellen redan försvunnit från viktiga marknader. Bilarna har redan tagits bort från den europeiska marknaden, efter nya cybersäkerhetsregler som trädde i kraft förra året. Nu står resten av världen på tur.

Boxster och Cayman byggdes från början i Zuffenhausen men delar av produktionen flyttades 2022 till Osnabrück. Där kommer monteringslinan fortsätta användas men inte för sportbilar. Där byggs i stället Volkswagens T-Roc Cabriolet. Porsche Boxster var modellen som räddade Porsche från sin förra kris i slutet på 1990-talet. När köparna svek de dyrare modellerna blev den billigare cabben Boxster Porsches räddning. Nu låter de modellen somna in helt.
Till skillnad från hur det brukar gå när en modell läggs ner kommer det ingen direkt efterträdare. Porsche jobbar visserligen på helt eldrivna versioner av både Boxster och Cayman, men de är ännu inte färdiga för lansering. Vid bolagets årsstämma nyligen sa vd Oliver Blume att elbilarna kommer på ”medellång sikt”, och att de blir ”ännu mer dynamiska, ännu mer kraftfulla, med en ren körupplevelse”.
Att lanseringen dröjer har lett till spekulationer. En möjlig orsak som nämnts i tysk press är problem med batteriförsörjningen. Svenska batteritillverkaren Northvolt har varit tänkt som leverantör. Men utvecklingen där har kantats av förseningar och nu när Northvolts konkurs är ett faktum väcker det frågor om Porsches framtida elprojekt.
Porsche har också justerat sina elbilsambitioner. Målet att 80 procent av försäljningen ska vara eldriven till 2030 är inte längre aktuellt. Det påverkar dock inte beslutet att lägga ner 718-serien för det är redan bestämt. Andra modeller får leva vidare med bensinmotor, trots att elversioner är på väg. Både Cayenne och Panamera kommer fortsätta erbjudas som bensinbilar långt in på 2030-talet. En ny version av Porsches dubbelturbomatade V8 utvecklas just nu för att klara Euro 7-kraven.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.