Porsches akuta åtgärd: ”Enorm besvikelse”

Akuta neddragningar i Porsches Leipzigfabrik. Beskedet skapar oro i hela regionen.
– Givetvis hade vi det här på känn, men besvikelsen är enorm, säger Stefan Reissig, fackrepresentant för IG Metall, till MDR Nachrichten.

Krisen hos Porsche är blytung. Nu meddelar företaget neddragningar vid den stora fabriken i Leipzig. Här tillverkas Macan och Panamera. Två modeller som har varit väldigt svårsålda. Nu slår det mot de anställda och mindre företag i den stora leverantörskedjan.
– Förra året var en evig kamp i motvind. Nu har den friskat på för att bli en storm. Elbilsmarknaden har svalnat av. Vår marknad i Kina har praktiskt taget kollapsat. Dessutom driver handelskonflikter och instabila leveranskedjor upp kostnaderna, sa vd Oliver Blume tidigare i maj.

För att möta nedgången har nu Porsche beslutat om att sluta med treskift på Leipzigfabriken. Nattskiftet där man tillverkar och monterar karosserna kommer att stängas. Konsekvenserna blir att tillfälligt anställda och även de som kommer genom bemanningsföretag kommer att förlora jobben efter sommarsemestern.
– Vi förstod att något var på gång. Man går inte genom fabriken med förbundna ögon. När det sedan händer är vi givetvis väldigt besvikna, säger Stefan Reissig.

Fabriken bygger bland annat elbilen Porsche Macan. Foto: Porsche
Beskedet om Porsches akuta neddragning skapar oro i hela Leipzig-regionen. Foto: Porsche

Krisen slår också stenhårt mot underleverantörerna. Porsches fabrik i Leipzig underhåller ett stort nätverk av företag som levererar delar. Dessutom är Porsches modeller så komplicerade att de här delarna inte går att använda till andra märken och modeller.
– Om inte Porsches fabrik kör med kvälls- och nattskift så kan inte leverantörerna göra det heller. Det här har legat på lut länge. Redan tidigare har man inte kört med full produktion på fabriken, säger Dirk Vogel, talesperson för underleverantörernas organisation.

Porsche var i hetluften för ett par veckor sedan. Under den uppmärksammade bolagsstämman fick företagsledningen svidande kritik. Det krisande företaget hade betalat ut 126 miljoner kronor i en fallskärm till den sparkade finanschefen Lutz Meschke. 
– Porsche fortsätter att leva i ett parallellt universum och struntar i reglerna för god bolagsstyrning, säger Marc Tüngler, chef för DSW (Tyska föreningen för skydd av värdepappersinnehavare), till Handelsblatt.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt