Porsches backar kraftigt i Kina. Första kvartalet 2025 visar att man tappat 42 procent i försäljning. Tyskarna håller på att bli överkörda av kinesiska Xiaomi som lanserat sin nya elbil.
Porsche rasar i Kina – och det med full kraft. Det har lett till att Porsches återförsäljarnät bantas ännu mer. Totalt levererade Porsche bara 9 471 bilar i Kina mellan januari och mars – ett kraftigt tapp från 16 340 bilar året innan. Under årets första kvartal föll försäljningen med hela 42 procent jämfört med samma period i fjol.
I sin kvartalsrapport beskriver företaget nedgången som en följd av det svaga ekonomiska läget i landet. Samtidigt försöker man styra mer mot ”värdeorienterad försäljning”. Det innebär att man vill anpassa produktionen bättre efter efterfrågan. Men i praktiken handlar det om att Porsche inte längre säljer lika mycket.

Porsches globala försäljning första kvartalet 2025
Q1-24 | Q1-25 | Förändring | |
Globalt | 77,64 | 71,47 | -8% |
Tyskland | 11,274 | 7,495 | -34% |
Nordamerika | 15,087 | 20,698 | 37% |
Kina | 16,34 | 9,471 | -42% |
Europa (ej Tyskland) | 20,044 | 18,017 | -10% |
Utomeuropeiska och tillväxtmarknader | 14,895 | 15,789 | 6% |
Problemen är inte isolerade till Kina. Även på hemmaplan i Tyskland har det gått tungt, med ett tapp på 34 procent. I övriga Europa minskade försäljningen med 10 procent. Totalt sålde Porsche 71 470 bilar globalt under kvartalet, en nedgång på 8 procent jämfört med förra året.
Men samtidigt som det går utför i Asien och Europa, ökar farten rejält i Nordamerika. I USA steg försäljningen med 40,6 procent, från 13 426 till 18 884 bilar. Totalt nådde Porsche 20 698 bilar i Nordamerika – den starkaste första kvartalet någonsin. Försäljningen ökade för modeller som 911, 718, Cayenne, Macan och Panamera. Den enda som backade var elbilen Taycan, som föll från 1 247 till 1 019 bilar.
Och mitt i Porsches tapp i Kina kliver en ny utmanare fram. Xiaomi – mest kända för sina telefoner – har lanserat elbilen SU7, som redan sålt i stora volymer. Den erbjuder längre räckvidd, mer teknik och bättre prestanda än Porsche Taycan, till en betydligt lägre prislapp. Med tusentals kinesiska bilköpare på väg till Xiaomi snarare än Porsche, riskerar den tyska sportbilsikonen att förlora ännu mer mark.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.