Porsche-köp blev mardröm – bilen full med fel

Porschedrömmen förvandlades till en mardröm. Den nyköpta sportbilen var full av fel. Nu har fallet avgjorts i Allmänna reklamationsnämnden.
– Kort efter köpet upptäckte han ett antal allvarliga fel på bilen, både mekaniska och elektroniska, står det i anmälan. 

En man från Norrbotten drömde om en sportbil. Allra helst en Porsche ville han ha för att lysa upp den lite ibland grå vardagen. En dag hittade han en annons från ett företag i Stockholm. De sålde en Porsche Panamera från 2012 för 245 000 kronor. Men tätt inpå bilköpet upptäckte han ett antal allvarliga fel på bilen, både mekaniska och elektroniska.

Det var en lång rad med besvärliga fel. Dörrarna gick inte att låsa, växellådan krånglade och bromsbeläggen var slitna. För att inte tala om ett olycksbådande läckage från avgasröret och olycksaliga vibrationer vid inbromsning. Den nyblivna Porscheägaren förstod att något inte stod rätt till med hans nya bil. 
– Han lät felsöka bilen den 4 juli 2025 och verkstaden konstaterade att bilen har hårda nedväxlingar, glapp i mellanaxel och differential samt fettläckage. Det är även oklart vilken olja som tidigare använts i växellådan. Verkstaden lämnade ett kostnadsförslag om cirka 65 000 kr för att åtgärda felen, står det i anmälan.

Porsche Panamera är en riktig drömbil när den fungerar. Men för en bilköpare i Norrbotten blev det en bitter upplevelse. Nu har Allmänna reklamationsnämnden avgjort fallet.

Bilägaren hör av sig till företaget. Där är man avvisande. Handlaren misstror verkstadens kostnadsförslag för att reparera bilen.
– Växellådan är felsökt av tre olika verkstäder som inte hittar några felkoder eller metallspån samt att växellådan växlar bra. Bilen var besiktigad 300 mil före köpet. Det är inte ovanligt med viss fukt på en 15 år gammal bil som gått cirka 20 000 mil, svarar bilhandlaren.

Nu börjar en segdragen kamp för den nyblivna bilägaren. Handlaren vägrar ge med sig och menar på att han överdriver bilens fel. 
– Han har behövt transportera bilen från Boden till Stockholm två gånger. Företaget har inte avhjälpt de allvarliga bristerna utan endast några enklare, står det i anmälan.

Handlaren gick med på att göra några mindre reparationer. Det var inte tillräckligt för att bilen skulle fungera. 
– Företaget har åtgärdat de fel som kunden gjort gällande. Bromsarna är helt nya och det finns inget oljeläckage på bilen. Han har själv lämnat in bilen till en verkstad för byte av ventilkåpspackning, svarar bilhandlaren.

Till slut tröttnar Porscheägaren på bilhandlaren. Han begär att få lämna tillbaka bilen och få sina pengar i retur. 
– Felen med växellådan, bromsar, oljeläckage och elektroniska funktioner kvarstår. Eftersom företaget försökt avhjälpa felen vid tre tillfällen men inte lyckats begär han hävning av köpet. 

Bilhandlaren vägrar att häva köpet. Då blir det upp till Allmänna reklamationsnämnden att bestämma vem som har rätt eller fel i den segdragna tvisten. Nu slår ARN fast att bilhandlaren måste köpa tillbaka Porschen för 245 000 kronor plus ersättning med 10 000 kronor för felsökning och milersättning. Däremot ska det dras av 12 kronor per mil för körning han hunnit göra med Porschen.
– Av utredningen i ärendet framgår att det finns ett stort antal fel på bilen. Felen har visat sig inom två år från leveransen. Bilhandlaren har inte gett in någon bevisning som visar att felen inte är ursprungliga. Felen måste anses allvarliga och företaget har inte erbjudit att avhjälpa felen. Han har därför rätt att häva köpet, beslutar ARN.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt