Porsche förklädd till VW-buss säljs för jättesumma

En Volkswagen-buss packad med Porsche-paket erbjuds för jättesumma. Modellen heter B32 och utvecklades på 1980-talet av Porsche. Bilen är extremt sällsynt och det sägs att det endast producerades sju stycken.

På 1980-talet förbättrade Porsche fortfarande den ursprungliga 911:an samtidigt som den erbjöd frontmotorer som 924, 944 och 928. Samtidigt dominerade märket uthållighetsracing med de mäktiga 956 och 962. Så hur kommer det sig att tyskarna fick för sig att utveckla skåpbil från ingenstans?

Porsche arbetade parallellt med 911:an, med en fyrhjulsdriven version, det vill säga 953:an som tänkt för grupp B-racing. Ungefär samtidigt var tyskarna oerhört framgångsrika i Dakarrallyt men behövde ett rymligt fordon som kunde hålla jämna steg med bilen under tester. 

I brist på tillgång på högpresterande skåpbilar bestämde sig Porsche för att bygga en egen med hjälp av den tredje generationens Volkswagen Transporter. Vid det här laget var Volkswagen T3 i stort sett en fyrkant på hjul och inte direkt någon turboladdad rallybil, men det skulle det bli ändring på. Vad man inte helt oväntat bestämde sig för att göra var att installera en boxersexa från 911:an ovanpå bakaxeln.

När Porsche inledde projektet hade T3:an mellan 55 och 95 hästkrafter. När man var klara med projektet hade den 231 hästkrafter och gjorde 0-100 på omkring 8 sekunder. Toppnoteringar gjordes på runt 217 knyck och fullastad skulle bilen kunna hålla en hastighet på 187 km/h. Inte illa.

För att orka med all extra kraft såg man också till att bilen fick en femväxlad manuell låda, förstärkta drivaxlar, styvare fjädring, ett nytt elsystem och en uppsättning Fuchs-hjul.

Men någon massproduktion av Porsches B32 blev det inte. De flesta källor hävdar att endast sju tillverkades bortsett från en handfull prototyper och de flesta levererades till anställda inom företaget. Nu kan ett av dessa sju exemplar bli ditt för det nätta priset på cirka 4,1 miljoner kronor hos en tysk Porsche-handlare.

LÄS MER: