Populära däck farliga – 14 m längre bromssträcka

Tyska ADAC varnar för populära terrängdäck. Bromssträckan är chockerande lång för flera däck.
– Resultatet är tankeväckande, särskilt på torr och våt asfalt, skriver ADAC.

Terrängdäck används av många med större bilar som pickuper, stadsjeepar och husbilar. Tanken med däcken är att de ska ge bättre grepp där underlaget inte är asfalt. Men i Europa är de värsta terrängutmaningarna väldigt få, och här köps däcken främst av estetiska skäl, enligt den tyska bilistorganisationen ADAC.
– Bilar utrustade med terrängdäck tillbringar förmodligen större delen av sin tid på asfalterade vägar, och i värsta fall stöter de på vått gräs på en campingplats, skriver ADAC.

ADAC valde därför att testa hur bra terrängdäck faktiskt presterar på vanliga vägar. De testade däck med storleken 225/65 R17, vilket passar en Volkswagen Bus. De valde också att testa ett året-runt-däck för att kunna jämföra resultatet. Alla däcken som användes i testet hade en snöflinga-symbol på sig, vilket betyder att de även kan användas under vinterväglag.

Terrängdäcken presterade sämre än året-runt-däcket i alla kategorier. Foto: ADAC
Foto: ADAC

När däcken sedan hade testats på flera olika vägunderlag visade det sig att terrängdäcken presterade betydligt sämre än året-runt-däcket.
– Resultatet är tydligt och samtidigt nedslående: terrängdäcken presterar betydligt sämre än referensdäcket för året runt, skriver ADAC.

Terrängdäcken presterade särskilt dåligt på torr och våt asfalt. Det var endast när vägarna var snötäckta som två av terrängdäcken lyckades komma i närheten av året-runt-däcket som var med som referens.
– Därför kan inget av de testade däcken rekommenderas, skriver bilistorganisationen.

Ett resultat som är chockerande är att terrängdäcket BF Goodrich All Terrain T/A hade en bromssträcka på 48,8 meter från 80 km/h. Det däck som presterade bäst av terrängdäcken i testet hade en bromssträcka på strax under 40 meter. Ett året-runt-däck, som är sämre än vanliga sommardäck, stannade jämförelsevis på 34 meter.
– Det är trots allt längden på en hel husbil, vilket kan avgöra om du stannar framför ett hinder eller om det blir en krock, skriver ADAC.

Enligt ADAC hade terrängdäcken också märkbart sämre köregenskaper. En del av däckens grepp hade en tendens att slira.
– Användningen av terrängdäck innebär en märkbar förlust av körsäkerhet jämfört med personbilsdäck. Detta steg bör därför övervägas noggrant, avslutar ADAC.

ADAC terrängdäcktest (högst poäng är sämst)

DäcktypPoäng
1.Yokohama Geolandar A/T G0152,9
2.Falken Wildpeak A/T3WA3,1
3.General Tire Grabber AT33,2
4.Matador MP72 Izzarda A/T23,2
5.Pirelli Scorpion A/T+3,8
6.Toyo Open Country A/T III3,8
7.Bridgestone Dueler A/T0024,2
8.BF Goodrich Trail Terrain T/A5,4
Året-runt-däck
(referens)
Pirelli Cinturato SF32,1

Källa: ADAC
LÄS MER: