Polisens nya superfällor: 96 åkte fast på 8 timmar

Trafikpolisen går till attack. Nya supervapnet har anlänt och kan dyka upp var som helst. Blixtrade 96 fortkörare på åtta timmar.
– Det är mycket mer effektivt än de vanliga fartkamerorna, säger Petter Magnusson, trafikpolis i Karlstad.

I Sverige ska det finnas 2800 stationära fartkameror till årsskiftet. Samtidigt satsar polisen på mobila fartkameravagnar. Nu får de fler. Och i Borås gav dem en stor fångst direkt. Många kan vänta sig ett brev på posten från polisen.  
– Av de 2000 fordon som passerat sedan klockan två inatt och tio nu på morgonen har 96 kört för fort, säger polisassistent Brandon till Borås Tidning.

Borås är ett av polisområdena som fått en av de 25 nya mobila enheterna. De har inte haft någon mobil kamera tidigare, och knappt några fartkameror finns i kommunen. Resultatet har blivit överväldigande. Efter bara några timmar har den fångat mängder med fortkörare.
– Vi kommer främst att placera kameran på sträckor som är olycksdrabbade och där vi har en hög medelhastighet. Målet är att sänka medelhastigheten och därmed minska antalet döda och svårt skadade i trafiken.

Polisen i Älvsborgs län tar till ett nytt knep. Tidigare har mobila fartkameror placerats ut längs de större landsvägarna. Nu kommer man att börja jaga fortkörare utanför skolor och daghem.
– Vi tar gärna emot tips från allmänheten.

Ersätter de gamla 

Tidigare fanns det 15 vagnar med fartkameror utspridda på de svenska polisregionerna. Under året har de ersatts av de här 25 nya enheterna. De är utrustade med den nya tekniken Argus 4. Den tar bilder som är så skarpa att polisen kan upptäcka andra brott. Flera polisdistrikt visar nu upp sina nya kameraunderverk i sociala medier, bland annat polisen i Piteå, som du kan se här ovan.
– Vi ser sådant som rattsurf och om man saknar bilbälte, säger Petter Magnusson.

De stationära kamerorna tar ofta suddiga bilder. De mobila enheterna däremot är i princip omöjliga att undkomma. 
– Vi har fått återkoppling från ATK-avdelningen i Kiruna som säger att vi är nästan hundraprocentiga med våra bilder. Det beror på att man kan ställa in dem efter dagens väderlek och förhållanden. Medan de stationära kamerorna är inställda på ett medelläge som gör att bilderna kan bli sämre om förutsättningarna ändras, säger Petter Magnusson.

Trafikpolisen är mycket nöjda med mobila fartkameror. Målet är att sänka medelhastigheten. Genom att göra plötsliga tillslag kan man vänja bilisterna vid att hålla hastigheten.
– Det är ett väldigt bra komplement och det ger trafikverket och andra berörda myndigheter en möjlighet att bedöma hastighetsefterlevnaden även på vägar där man inte har stationära kameror, säger Robin Steen. 

De gamla kamerorna hade tjänat ut – nu får polisen fler och effektivare mobila fartkameror. Foto: Polisen

Den mobila enheten i Borås och Älvsborgs län är en av de sista som tas i drift. Över hela landet har dessa nya vapen mot fortkörare redan börjat användas.
– Polisen bedömer att 25 mobila ATK-vagnar kan tas i drift under 2025. Vagnarna kommer att ersätta de nuvarande 15 vagnarna som nått sin tekniska livslängd, skriver rådet i sin rapport.

Precis som med de stationära kamerorna kommer det att skyltas. De kommer kanske inte vara lika lätta att se. Varningsskylten kan sitta så nära att du knappt hinner bromsa.
– Enligt reglerna ska vi sätta ut en varningsskylt mellan 40 och 300 meter innan kameran. Jag brukar reglera det efter hastigheten på vägen. Om det är en 90-sträcka tar man lite längre avstånd för att ge föraren en chans, säger Petter Magnusson.
LÄS MER:


Dela med dig av Carup

Senaste nytt