Polisens nya giv: ”De vet inte att de gjort fel”

Trafikpolisen slog till mot mittfilskörare. Lyckades samtidigt haffa spökbilar.
– Många har inte en aning om att de gjort fel, säger trafikpolisen Martin Petersson.

Polisen i Göteborg har lyssnat på medborgarna. Folk klagar över mittfilskörning och har bett ordningsmakten att ta itu med problemet. Nu har man gjort en särskild insats mot det klassiska trafikproblemet.
– Problemet med det här är att det skapar irritation och stör trafikrytmen. Många blir besvärade av det och därför tog vi tag i saken lite extra. Allra helst är det ett bekymmer på tillfartsvägarna där det är trefiligt, säger Martin Petersson.

Han skrev ett Facebookinlägg om tillslagen. Det har blivit väldigt populärt i Göteborg. Många tackar poliserna för att de tog tag i ett problem som hemsöker den anrika hamn- och fotbollsstaden.
– Tack för att ni finns, skriver en läsare som också berättat att han förlorat körkortet två gånger på grund av fortkörning.

Att se förare ligga i mittfilen är långt ifrån någon ovanlig syn runt Sveriges storstäder.

Många hänvisar till Tyskland. Den tyska motorvägskulturen anses vara förmer än den eftersatta svenska. 
– Svensken som kör motorväg skulle få lite upplärning på autobahn. Där ligger man inte i vänsterfil mer än nödvändigt, skriver en annan. 

Så tar man syndarna

Polisen övervakar vägen med civila bilar. Om de ser någon misstänkt mittfils-ligist lägger de sig bakom och observerar. 
– Vi rapporterar de solklara fallen. Där det inte finns någon annan bil att köra om. Om man blir rapporterad för detta är böterna 1000 kronor.

Man ska inte vara rädd för att ligga i mittfilen en stund. Om du behöver köra om kan det ske utan rädsla för böter. 
– Man kan inte vara så petig. Det är bara bilar som ligger kvar i mittfilen trots att det inte finns någon att köra om. Man måste vara överseende och förstå att det kan ta tid att köra om eftersom det inte är tillåtet att överskrida hastighetsbegränsningen.

Folk blir förbannade när polisen stoppar dem. Mitfillskörarna anser sig inte ha gjort något fel. Samtidigt står det tydligt i trafikförordningen att man ska hålla sig borta från den mittersta filen om man inte behöver köra om. 
– De flesta är inte ens uppmärksamma på att de har gjort något fel. De blir irriterade på oss och tycker att vi borde ta några andra, eller lägga resurserna på andra saker.

Spökbilar

Baklamporna ska vara tända om siktförhållandena förändras. 
– Här i Göteborg kallar vi dem som kör helt nedsläckta baktill för spökbilar, säger Martin Petersson.

Släckta bakljus i mörker är ett bekymmer. Det äventyrar trafiksäkerheten och allmänheten har klagat hos polisen. Nu har de tagit i med hårdhandskarna mot slarvarna. 
– Många har inte koll på sin belysning. De undersöker inte den innan de startar bilen. Eller så är det en ny bil och de är inte vana vid den.

Det kan bli kostsamt att köra runt med släckta lampor. Det är en av de högsta bötesbeloppen.
– När det kommer till belysning så bedöms det lite olika beroende på hur ljust det är. Om det är helt mörkt, eller skymning eller gryning. Men 3000 kronor kan det kosta om man åker runt som en spökbil.

Snart kommer det att bli lag på att tända bakljusen dygnet runt. Beslutet kommer från EU och baseras på svensk forskning.
– Folk har ingen aning om att de kör runt med släckta bakljus, säger Björn Lidestam, forskare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Tidigare har EU haft en regel som heter Daylight Runnig Lights (DRL). Det går ut på att man inte behöver ha bakljus och helljus tända om det är goda siktförhållanden dagtid. Björn Lidestam forskade och kom fram till att det försämrar trafiksäkerheten.
– Vi gjorde ett experiment där vi filmade bilar som passerade ett fordon. Om det hade tänt bakljusen så höll man ett större sidoavstånd, säger han.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt