Polisen hårdsatsar på stora vägar. Avslöjar dolda vapnet för nationella trafiksäkerhetsveckan.
– Vi har både traditionell övervakning med laser, men också dold övervakning, säger Johan Alm på Falupolisen.
Just nu är det nationell trafiksäkerhetsvecka. Den svenska polisen mobiliserar då alla sina krafter mot ett och samma mål. Den här veckan kommer många fortkörare att åka fast i fartkontroller över hela landet.
– Den nationella trafiksäkerhetsveckan kan ha olika teman. Det kan vara allt från trafik i tätorten till på de större vägarna. Den här veckan är det trafiken på vägarna med högre hastigheter som vi fokuserar på, säger Joakim Abrahamsson på polisen i Helsingborg.
Svenskarna är positiva till hastighetsbevakning. I alla fall tills de åker fast i kontrollerna. Samtidigt har de bestämda åsikter om var polisen ska befinna sig med sina laserpistoler.
– När man gör undersökningar vill folk att vi ska ställa oss vid skolor och daghem. Men det är inte där som de flesta dör. Utan det sker på de större vägarna med högre hastigheter, säger Johan Alm.

Det betyder att polisen står utspridda över landet med sina laserpistoler. Men det finns också ett dolt knep för dem att avslöja fartsyndarna.
– Man kan också använda dold övervakning med civila bilar. Då har man en videoutrustning som mäter genomsnittshastigheten, säger Johan Alm.
De civila bilarna finns ute i trafiken och väntar på att fortkörarna ska dyka upp. Då lägger de sig bakom och maskerar sig. Ett flertal sådana omålade polisbilar är ute under nationella trafiksäkerhetsveckan.
– Datorn mäter hastigheten i minst 300 meter, men det kan också vara en längre sträcka. Sedan räknar den ut en genomsnittshastighet, säger Johan Alm.
Förutsättningarna ser olika ut i landet. I Dalarna har man mycket lite motorväg. Istället är det trafikerade landsväg som är fokus.
– Den här veckan är vi därför på vägar med 70 och högre hastighetsbegränsning. Det kan i vissa fall också vara ner till 50, men det är i huvudsak de stora vägarna. Där det också är mest dödsfall, säger Johan Alm.
I Helsingborg har man mycket motorväg. Där får polisen hitta en taktik som fungerar för deras lokala förutsättningar.
– Där kan man göra en så kallad jaktstart. Man har en bil som mäter hastigheten med laser, det kan vara från broar, viadukter eller påfarter, säger han.
Samtidigt lurpassar en civil polisbil. De väntar på att kollegorna ska rapportera in ett byte.
– Sedan har man en bil som finns ute på vägen. Om man får in en bil som ska rapporteras meddelar man den också hinner de ifatt, säger Joakim Abrahamsson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.