Polisen i Finland trodde först att de hade att göra med en motorcykel när de såg fordonet flyga förbi i 100 km/h. Men när de tittade närmare visade det sig vara något helt annat. En svart elsparkcykel.
På sin Facebook har finska polisen i Västra Nyland delat med sig av en händelse som sticker ut. Ett fordon susade förbi de i 100 km/h. Men det tvåhjuliga fordonet visade sig inte vara en “vanlig” motorcykel – även om den höga hastigheten gjorde att den klassades som det.
– På bilden syns två motorcyklar. Visserligen är de lite olika. Den ena är registrerad och försäkrad, men den andra är det inte, skriver polisen.
Skillnaden var att den här elsparken var kraftigt trimmad och kunde komma upp i hastigheter som normalt hör hemma på motorvägen. Vid en testkörning nådde den nästan 100 kilometer i timmen. Som jämförelse får en elsparkcykel enligt reglerna inte gå snabbare än 25 kilometer i timmen i Finland.
– Endast en av förarna hade det körkort som krävs för att köra motorcykel, fortsätter finska polisen.
Föraren stoppades i Västra Nyland och försökte först slingra sig med förklaringar. Men polisen var tydlig: den här gången hjälpte det inte att säga ”jag visste inte”.
– Föraren av den svarta motorcykeln fick böter för att ha kört fordonet utan behörighet och för att en obligatorisk registreringsbesiktning inte hade gjorts. Dessutom bar han inte den hjälm som lagen kräver.
Polisen rapporterade också händelsen vidare till både trafikmyndigheten och det som i Finland kallas försäkringscentralen. I Sverige har trafikpolisen Lars Ekman tidigare berättat för Carup att elsparkcyklar är ett växande problem:
– Elsparkcyklar är ett stort problem, vi tar mängder med olagliga sådana. Det är till och med på det viset att de flesta inte är lagliga, säger han.

Elsparkcyklar betraktas som cyklar och får endast ha en viss prestanda på motorn. Den får heller inte kunna framföras över en viss hastighet. Då räknar de inte längre som cyklar. Många har inte koll på att deras elsparkcyklar faktiskt är olagliga.
– En elsparcykel som är laglig ska ha maximalt 250 watts motor och köra som fortast i 20 kilometer i timmen, om de överstiger detta så är det ingen elsparkcykel längre.
Ekman fortsätter:
– Med en elsparkcykel som har en 300 watts motor och kan köra upp till 25 kilometer i timmen blir det mopedklass 2. Skulle det vara 1000 watt och hastigheter över 25 då pratar vi mopedklass 1 och för det behöver man ett mopedkort.
En elsparkcykel kan till och med vara som en motorcykel, precis som fallet i Finland.
– Skulle det vara över 4000 watt och det finns sådana, då pratar vi om en motorcykel. Om man kör ett fordon som man inte har körkort till, så pratar vi om en olovlig körning. Men även om du har körkortet är inte fordonet registrerat, säger trafikpolisen.
I fallet i Finland var det tydligt att elsparkcykeln som gick i 100 knyck var olaglig. Men det räcker med att den i Sverige har fel motoreffekt för att den ska bli olaglig som cykel. I Sverige är den tillåtna effekten 250 watt på motorn och max 20 km/h. Kör den fortare än 25 km/h eller har en effekt mellan 250 watt till 999 watt klassas den som en moped klass 2. Kör den snabbare än 30 km/h och har en effekt mellan 1000-3999 watt klassas den som en moped klass 1. Och allt över det så är din elsparkcykel plötsligt en MC.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.