Polisen bad följarna på Facebook att ”finna fem fel”. Men snart bröt en het diskussion ut bland bilister som både gissar, ifrågasatter och rasar över polisens gåta.
– Stört löjligt och ett enormt slöseri med resurser, skriver en person.
Polisen i södra Lappland trodde de hade hittat ett kreativt sätt att väcka bilisters uppmärksamhet. De körde ut körde ut en civil Volvo i skogen, tog ett foto som de redigerade och bad följarna på Facebook att ”finna fem fel”. Bilden ser vid första anblicken helt normal ut. Under ytan gömmer sig dock flera trafikmissar. Men inlägget har snabbt fått oväntad effekt.
I kommentarsfältet rasade en het debatt om lampor, regler och sunt förnuft på vägarna. Inlägget fylldes snabbt av både seriösa gissningar och ilskna kommentarer från bilister som tyckte att polisen hade för mycket fokus på lampor och detaljer.
– Dimljus å halvljus ihop är ett elände! Men att gnälla över glimmers och parkljus i extraljusen är ju stört löjligt och ett enormt slöseri med resurser, skriver en person.

En annan är inne på samma spår:
– Det är så sjukt löjligt denna lamphysteri. Ena stunden gapas det om att man inte syns i trafiken, nästa gång får man skäll för att det lyser för mycket.
Flera pekar också på dubbelmoralen i lagstiftningen där nya bilar ofta tillåts ha ljusslingor tvärs över hela fronten. Samtidigt kan äldre bilar kan få böter för betydligt mildare detaljer, menar personen.
– Hur kan det vara så att nya elbilar får ha lysen som går som ett streck tvärs över hela bilen, medan man själv riskerar böter för en liten glimmare? Dags att se över lamplagarna.
Men vad var det då polisen egentligen ville visa? Här är polisens facit:
1. Solfilmen. Bilrutan i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta, alltså sidorutorna fram.
Solfilmen får inte heller ge störande reflexer eller risk att blända andra trafikanter. Moderna bilar ligger väldigt nära dessa gränser på ljusinsläpp.
2. Samtidigt användande av dimljus och halvljus. Dimljuset sprider ljusbilden mer och riskerar därför att blända mötande trafik.
3. Det blåa ljuset inne i kupén. Belysning inne i kupén får inte störa eller blända föraren men inte heller kunna förväxlas med ett utryckningsfordon.
4. Registreringsskylten är täckt/smutsig. Många lindar motorvärmarkabeln runt extraljusen och täcker då registreringsskylten eller delar av den. Registreringsskylten måste vara väl synlig och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas.
5. Positionsljus i extraljusen så kallade ”glimmers”. Extraljus med positionsljus är tillåtna i Sverige men det är strikta regler om placering och godkännande som måste följas för att de ska vara lagliga. Positionsljusen får inte placeras i mitten av bilen. Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400mm på bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna ska vara minst 600 mm. Viktigast ur trafiksäkerhetssynpunkt är att de inte får blända mötande trafik.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















