Polisen slår till mot den nya flugan i trafiken. De här cyklarna kräver körkort.
– För att köra en e-Fatbike ska du ha den registrerad och dessutom ett körkort, säger den erfarne trafikpolisen Lars Ekman i Helsingborg.
Han är expert på de nya populära fortskaffningsmedlen. Lars Ekman har specialiserat sig på både elsparkcykar och elektriska Fatbikes. Båda kategorierna har blivit mycket populära. Inte minst bland unga som dessutom saknar behörighet att köra dem.
– Fatbikes kan aldrig gå som cyklar. Det är minst mopedklass två och då är det ett körkort som gäller. De kan också ha en större motorstyrka och vara en motorcykel. Ändå tror många att man kan köra dem som cyklar. Det stämmer inte, det är ett brott, säger Lars Ekman.
Fatbikes har sålt som smör. Många handlare har tjänat stora pengar och samtidigt inte informerat sina kunder om lagar och regler.
– Tidigare kunde man köpa dem lite varstans. Nu finns de på vissa e-handelssidor. Men jag har sett att många försäljare har blivit bättre på att informera sina kunder om att de måste vara registrerade för trafik. De finns ändå att köpa både som oregistrerade och som registrerade.

Även om det är ovanligt så finns det lagliga Fatbikes.
– En del kan vara strypta till att bara gå i 20 kilometer i timmen. Men det är inte många, de flesta är betydligt snabbare än så.
Elektriska fatbikes har en eller två elmotorer. De är utrustade med stora däck och byggda för att ta sig fram genom en svår terräng. Ändå är det mest i tätbebyggt område som de används. Och då är det nästan alltid ett brott mot trafikförordningen.
– Om du har B-körkort så får du köra en Fatbike. Samtidigt måste den vara registrerad och om du kör på en cykelbana så är det böter för den saken, det kostar 2500 kronor. Sedan ska man ha hjälm också. Det varierar beroende på motorstyrkan. Har den samma styrka som en motorcykel ska man ha en sådan hjälm. Är det mopedklass två så räcker det med en cykelhjälm.
Fatbikes hade en renässans för några år sedan. Då såldes det massor över hela landet. Nu har de blivit mer ovanliga. Ändå ser trafikpolisen dem dagligen i sitt arbete.
– De var mycket vanligare tidigare. Då kunde jag se tio eller kanske 15 om dagen, numera är det bara två eller tre stycken. Men fortfarande är de ett bekymmer och jag jagar en just nu faktiskt.
Fatbikes används ofta oansvarigt. Inte minst av vuxna människor som låter minderåriga färdas på dem utan någon tanke på gällande lagar och regler.
– Barn ska inte köra runt med dem här och föräldrar ska inte skjutsa dem heller. Sedan måste föräldrar vara mer vaksamma vad de köper till sina barn. Det gäller även elsparkcyklar.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.