Polisen vill stoppa regeringens förslag till ny däcklag. Flera myndigheter ställer sig på däckbranschens sida.
– Det kan skada förtroendet för polismyndigheten bland allmänheten, skriver polisens jurist Elin Schmid.
Regeringen har lagt fram ett nytt förslag kring lagstiftning för vinterdäck. Förslaget är uppdelat i två stycken. I det första föreslår man att datumgränserna helt ska tas bort. Istället vill regeringen att bilägarna själva ska byta däck efter väderlek.
– Bakgrunden är att man vill göra vägarna mer framkomliga ur ett totalförsvarshänseende, det är visserligen bra, men de här förslagen är vi kritiska till, säger Jonas Roupé, vd för Däckspecialisternas riksförbund.
Polisen är en av alla som fått ta del av förslaget och inkomma med remissyttrande. Det visar sig att polismyndigheten är mycket kritiska mot förslaget att helt ta bort datumgränserna.
– Enligt myndigheten innebär ett krav på sådana däck vid vinterväglag att det kan bli svårt för enskilda bilister att avgöra när krav på vinterdäck råder. Samma sak gäller för Polismyndighetens kontrollerande personal som riskerar att tillämpa reglerna olika, vilket i sin tur kan skada förtroendet för Polismyndigheten, skriver Elin Schmid, som är strategisk jurist hos polisen.

Polisen tycker som däckbranschen, som också sågat förslaget. Man vill att regeringen helt ska stryka bort det förslaget. Därför vill polisen att förslaget helt ska skrotas. Man är ovanligt skarp i sin ton mot politikerna.
– Mot den bakgrunden avstyrker Polismyndigheten det första förslaget i sin helhet, skriver Elin Schmid.
Hon och polisen får starkt stöd av experterna inom däckbranschen.
– Om man lägger hela ansvaret på fordonsägarna kommer det att bli enormt besvärligt. Det finns en stor risk att det blir rena vilda western på vägarna. Samtidigt tycker vi att man måste ge polisen mer resurser för att sköta tillsynen av detta. Om man tittar på Norge har de gjort så och det verkar fungera bra, säger Jonas Roupé, vd för Däcksäkerhetsrådet.
Även åklagarmyndigheten ställer sig på däckbranschen och polisens sida. I sitt remissvar är de tydliga med att regeringens förslag är en dålig idé.
– Det är över huvud taget svårt att veta vad som närmare avses med ”däck som har ett tillräckligt väggrepp med hänsyn till rådande väglag”; svårt för föraren och svårt för rättstillämparen. Är redan en avkörning i sig själv ett bevis om en överträdelse av regeln, och hur förhåller det sig till regeln om att anpassa körningen till rådande förhållanden, skriver åklagarmyndigheten i sitt remissvar.
I det andra förslaget vill regeringen att perioden för vinterdäck ska förlängas från första november till 15 april. Polisen är positiv till detta. Men menar då på att man också måste förlänga skiftestiden.
– Bilister som använder dubbdäck har i dagsläget drygt två veckor på sig att byta från dubbdäck till sommardäck. Om kravet på vinterdäck förlängs, samtidigt som datumperioden för förbud mot dubbdäck inte ändras, kommer bilisternas möjlighet att följa dubbdäcksförbudet att försvåras. Utöver det kommer sannolikt belastningen på Polismyndighetens kontrollerande personal att öka, skriver Elin Schmid.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.