Trafikpolisen tröttnat på bilägarnas slarv med släckta bakljus. Nu kan det bli böter.
– Nu är det dags för er bilister att skärpa er, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson.
Joakim Abrahamsson skrev ett ilsket Facebookinlägg som fick 18000 Likes. Efter det har han blivit riddaren av det tända bakljuset. Det här uppdraget är ingen liten sak. Trafiksäkerhetsundersökningar visar att det kan vara skillnaden mellan liv och död.
– Skillnaden är signifikant och kan innebära skillnaden mellan tillbud och olycka, mellan liv och död, om föraren plötsligt svänger ut eller ett barn hoppar ut ur baksätet. Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren Björn Lidestam.
Trafikpolisen Joakim Abrahamsson håller med forskaren. Tillsammans går de ut i strid för ett samhälle med tända bakljus.
– Där måste finnas något egenansvar. Det ger 1200 kronor att köra med bristfällig belysning vid begränsade siktförhållanden.

Många svenska bilägare fattar inte hur belysningen på deras bilar fungerar. Över 80 procent struntar i att tända bakljusen när det blir dimma eller börjar regna, visar undersökningar.
– Det är inte tillåtet att åka med släckta bakljus eller DRL om sikten blir sämre. Det är böter på det här, men vi kan inte rapportera alla. Problemet är att den automatiska funktionen slår inte om till halvljus bara för att det är mulet eller grått, man måste själv göra det, säger Joakim Abrahamsson.
Hittills har inte många fått böter. Men om det inte blir en förändring kommer poliserna att bli hårdare. Varje bilist har ansvar att vet hur bilen fungerar. Annars får man böta och då går det inte att komma med dåliga ursäkter.
– Men det spelar ingen roll, även om det är ljust på himlen så är det inte säkert att du har goda siktförhållanden på vägbanan. Det kan vara vatten på vägen som ger regndimma, då syns du inte och ser heller inte andra trafikanter.

Samtidigt finns det ett glapp i lagstiftningen.
– Om du samtliga positionslyktor där bak slutar fungera åker du på 3000 kronor och får inte köra vidare. Det är alltså 1800 kronor mer i böter än om du åker runt med släckta bakljus.
Trafikpolisen ger oss alla en pekpinne. Allra helst nu på hösten då vädret skiftar snabbt och siktförhållandena kan vara dåliga mitt på dagen.
– Man måste vara uppmärksam på hösten och det är väldigt dåligt, det är så många som inte tänder lamporna. Det går inte att stänga av hjärnan när man sätter sig bakom ratten.
Förr fanns det inte det här problemet. Sedan ändrade EU lagarna. Nu visar undersökningar att 80 procent av bilisterna kör runt med släckta bakljus.
– Nuvarande lagstiftning, som tillåter att man använder varselljus istället för halvljus under dagtid, infördes 2011 på EU-nivå. Tanken var att bilarna skulle spara el och därmed också bränsle. Men med de energieffektiva Led-ljusen har det blivit mindre viktigt, säger Jacob Sidenvall på M Sverige.
Det har gjorts försök att ändra lagen. Men det röstades ner av Sveriges riksdag.
– Aktuell lagstiftning i Sverige bör uppdateras så att baklyktor på bilar alltid ska vara tända under färd, säger Magnus Jacobsson, (KD).
DRL (Daytime Running Lights)
Förr slogs halvljuset automatiskt på när man startade bilen. 2011 kom en EU-lag om att det bakljusen kan vara släckta dagtid. Motivet var att spara energi och därigenom bränsle. Men i svensk lag står det att man ska slå om till halvljus vid plötsliga väderomslag som försvårar sikten.
Så kan du tända dina bakljus
Läge: ”AUTO” – Bilen har en ljussensor som styr ljusen automatiskt. För det mesta släcker bilen dina baklysen när det är ljust. Men ofta klarar inte automatiken att tända ljusen när det är dimma, regn, snöyra eller andra förhållanden som försämrar sikten. Låt din bil vara igång och kolla om dina bakljus är tända så vet du hur din bil beter sig.
Läge: Halvljus. Om du ställer ljusreglaget i läge för halvljus ska bilens bakljus alltid lysa. På många bilar kan du lämna reglaget i halvljusläge även när du stänger av bilen, då kommer du alltid att ha tända bakljus. Men se upp så att inte lamporna lyser efter att du stängt av bilen, då dras batteriet ur.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.