Volvo Cars och Polestars delägda bolag StoreDot lovar nya rekord. Om några år hävdar företaget att de ska ha tagit fram batterier med 7C laddningseffekt som gör att laddning från 20 till 80 procent möjlig på 6 minuter.
– Vi har ändrat reglerna, säger Dan Corfas, chef för produkt- och systemteknik på StoreDot.
Det israeliska batteribolaget StoreDot delägs bland annat av Polestar och Volvo Cars. Företaget utvecklar nya elbilsbatterier med hög energitäthet och supersnabb laddning. För några veckor sedan visade StoreDot upp hur de lyckades ladda en Polestar 5 prototyp med 320 km:s räckvidd på mindre än 10 minuter. Denna teknik är nu redo för serieproduktion, men nu lovar företaget att de kommer lyckas ladda framtida elbilar ännu snabbare.
Till 2028 lovar StoreDot att de kommer lyckas få sin batteriteknologi att kunna ladda från 10 till 80 procent på 6 minuter. Det skulle innebära en laddningseffekt på 7C. Batteriet ska dessutom klara dessa ultrasnabba laddningar 2000 gånger med minimal nedbrytning. Laddningseffekten kommer att ligga på 540 kWh vid en sådan ultrasnabbladdning.
Med en sådan typ av batteriteknologi där 20 till 80 procent laddas på sex minuter skulle det innebära att 160 km skulle laddas på 3 minuter. StoreDot hävdar att de redan i år kommer leverera ut batterier som laddar 160 km på 5 minuter och till 2026 batterier som laddar in 160 km på 4 minuter. Till 2028 ska det gå på 3 minuter, vilket omräknat motsvara 6 minuter för laddning från 10 till 80 procent.
Det som är avgörande med StoreDots nya batterier är dess höga energitäthet som möjliggör större räckvidd och mindre batteristorlekar. Tidigare har högre energitäthet inneburit en långsammare laddningshastighet och minskad batteritid. StoreDot har dock lyckats ta fram en lösning på detta genom att deras nya batterier använder kiseldominanta anoder. Det gör att deras batterier bibehåller höga energidensiteten samtidigt som de möjliggör ultrasnabba laddninghastigheter och har en lång livslängd.
– Vanlig cellkemi till elbilar tillåter antingen hög energi eller hög effektkapacitet. Vi har ändrat reglerna med våra kiseldominanta anoder eftersom vi har utvecklat långvariga celler med både hög energi och extrem snabbladdningskapacitet. Men för oss är detta är inte bara ett labbkoncept – vi utvecklar detta löfte till en kommersiellt gångbar, beprövad lösning som kommer att stödja biltillverkarnas mål och tidslinje för utsläpp av koldioxid, säger Dan Corfas, chef för produkt- och systemteknik på StoreDot.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.