Polestar sparkar ingenjörer. Biltillverkaren släpper en ny modell och gör sig av med dem som byggt bilen.
– Tyvärr kommer inte hela personalen att behövas längre. Därför måste vi minska antalet på forskningsavdelningarna, säger Polestar i ett uttalande till BBC.
Snart kommer Polestar 5 ut på marknaden. Då väljer den svenska elbilstillverkaren att göra sig av med ingenjörer i Storbritannien. Den här personalen har varit med vid utvecklandet av den nya modellen. Det rör sig om personal på Polestars forskning och utvecklingsavdelningar i Nuneaton, Warwickshire och i Coventry.
Polestar har haft två forskningsavdelningar där som haft betydande roller när man utvecklat bland annat mjukvaran till den nya Polestar 5. I Sverige görs inga uppsägningar.
– Polestar kommer att fortsätta ägna sig åt forskning och utveckling i både Storbritannien och Sverige, säger företaget.

Företaget skriver att de tänker ta ett socialt ansvar för sina anställda. I ett första skede arbetar man med att försöka få till frivilliga avgångar. Avskedningar är en sista nödlösning. Samtidigt är förväntningarna på den nya Polestar 5 stora.
Man har lovat en superbil i GT-format med mycket hög prestanda. Bilen tillverkas i anodiserad aluminium och istället för svetsfogar används värmehärdat lim. Det gör den här elbilen lättare än tidigare modeller. Polestar 5 kommer att släppas under stort pompa och ståt senare i år. Men för många av de som varit med om att skapa den, blir det inga champagnekorkar. Istället får de knalla till Arbetsförmedlingen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.