Carl Ingemar Perstad lyckades spåra upp en försvunnen Saabfilm från Trafikmagasinets glansdagar. Den legendariske programledaren bjuder på en tidsresa till Saabs guldålder.
– Det är en riktig raritet från 1980-talet, säger Perstad.
Tv-profilen från det kultförklarade Trafikmagasinet har fortfarande inte lagt ratten på hyllan. Nyligen hittade han en sliten gammal VHS-kassett. Först verkade den utom räddning. Men Perstad förstod att innehållet kunde vara intressant.
– Jag lyckades restaurera den här filmen och den visar ett besök i Saabfabriken från 1983-84, säger Perstad i sin kanal.
Det här var under märkets guldålder. En tid då Saab gjorde sig en stjärna på världens bilhimmel. Anledningen till det var en budgetlösning som blev till ett snilledrag.
– Med en turbomotor i den gamla 99:an blev Saab en storsäljare utomlands, berättar Perstad entusiastiskt.
Egentligen hade de velat utveckla en starkare sexcylindrig motor. Men det fanns inte resurser för ett sådant projekt i den lilla bilfabriken. Istället skrev man motorhistoria. I Perstads film följer vi med in i fabriken där de färdigställde 99:or som ska på export.
– Det finns knappt något lager eftersom efterfrågan är så stor, berättar Perstad.
Han visar hur det löpande bandet ersattes med den nya tidens bilfabrik. I början av 1980-talet har robotarna gjort sin entré i bilindustrin. Karosserna flyttas från olika stationer på väg mot färdigställandet. Vid den här tiden var det både revolutionerande och spännande.
Dessutom får vi träffa en ung Gunnar Larsson, vid den här tiden utvecklingschef hos Saab och senare en gigant hos bland andra Volvo och Audi. Han berättar hur man den optimistiska 80-talsvågen såg på Saabs framtid, både för modell 99 som trots framgångarna vid den här tiden började bli gammal.
Men också 900-modellen som vid den här tiden var företagets flaggskepp. En annan pikant detalj som ger den här filmen ytterligare historiska dimensioner är det då aktuella samarbetet med italienska Lancia. Saab hade ett efter ett Wallenbergskt initiativ lanserat den så kallade Saab 600, som egentligen var en Lancia Delta. I Sverige rostade de här samman på ett par år och Perstad stack inte under stol med vad han tyckte om de här knappt rullande katastroferna.
I slutet av sitt program berättar Carl Ingemar Perstad om hur en lite äldre Gunnar Larsson kommer “hem” till Saabfabriken när de sista 9000-bilarna rullar ut. Han ville köpa sig ett eget exemplar av den bil som på många sätt byggde hans karriär.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.