Straffavgift för SUV-ar på parkeringsplatser. Easypark väcker ett kontroversiellt förslag.
– I dag kostar det lika mycket att parkera en Dodge Ram som en Mini Cooper, säger Gustaf Lertén, Sverigechef på Easypark.
Hans företag slår nu larm. Bilarna har blivit allt större. Sedan 2008 har vikten gått upp med nästan 350 kilo och sedan 2014 är bilarna 5,8 centimeter bredare. Värsta exempelt är Land Rover Defender som på sex år växte med över två decimeter.
– I dag betalar man samma pris för en Dodge Ram som en Mini Cooper. Jag tror att i framtiden kan det bli aktuellt att man betalar för den plats man tar upp, säger Gustaf Lartén.
Europas städer är gamla och står där de står. Samtidigt har bilarna växt och tar upp allt större plats. Enligt organisationen Gröna Mobilister är 53 procent av alla nyproducerade bilar för stora för att få plats i de minsta parkeringarna i Europas huvudstäder.
– Dagens bilar tar upp mer plats på parkeringsplatserna. Det är en ny utmaning och vi har bara en viss begränsad plats på parkeringarna, på våra gator och i våra parkeringshus.

Samtidigt som bilarna sväller blir också trafiken mer komplex. Många städer byggs om för att bli grönare. Parkeringsplatser försvinner och allt större bilar ska samsas om de som finns kvar.
– Det är väldigt många olika sorters trafikanter som ska samsas i städerna, bilar, cyklar och nu har vi även de elektriska sparkcyklarna, säger Sonja Forward, forskare och psykolog på Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Du kan till och med drabbas av böter. Om bilen är så stor att den inte får plats har parkeringsvakten rätt att ge dig böter.
– Det blir så att man får in färre bilar på samma yta. Det byggs väldigt få nya städer, utan det är befintliga som expanderar. Det är dyrt och utmanande.
I Paris har man efter en folkomröstning infört differentierade parkeringsavgifter. Där kostar det betydligt mer att ställa en stor SUV, jämfört med en inhemsk sardinlåda. Borgmästaren Anne Hidalgo har drivit trafikfrågan intensivt. Hon har fått ungdomarna på sin sida, medan äldre bilister brummar ilsket bakom sina rattar.
– Vi tycker att det är intressant som man har gjort i Paris. Något liknande har också införts i Köpenhamn och vi följer den utvecklingen.
Gustaf Lertén förstår att många kan bli arga. Men han poängterar samtidigt att det är ett problem när bilarna svämmar över sina bräddar.
– Det blir mycket känslor och upprördhet när man tar upp sådana saker. Det förstår jag. Men vi vill kunna förklara det med riktiga data och visa på att det är ett bekymmer och att man kanske ska fundera över att betala efter hur mycket plats man tar upp, säger Gustaf Lertén.
Biltillverkarna har gjort bilarna smartare. Men det hjälper inte när de är så stora att de inte får plats.
– Sedan har den tekniska innovationen hjälpt oss att lösa en hel del problem. Vi har bland annat backkameror och andra hjälpmedel som gör att vi kan få plats på trånga parkeringsplatser. Men det kvarstår att det är större bilar som ska få plats på samma yta som tidigare.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.