De följde 30 000 nya elbilar under tre år för att se hur batterierna slits och räckvidden ändras. Flera upptäckter överraskade forskarna rejält.
En av de frågor som oroar elbilsköpare är hur mycket räckvidd elbilen tappar. Amerikanska Recurrent auto samlar in och analyserar data från elbilar. De följer över 30 000 elbilar ute i verklig körning och har nu gått igenom data från 14 olika bilmärken. Resultatet är långt mer positivt än många tror.
– Batteriets livslängd är en stor fråga för elbilsköpare och av goda skäl. Litiumjonbatterier är en dyr svart låda. De kan stå för 30–50 procent av bilens värde, men är väldigt svåra att bedöma, skriver företaget.
Trots det visade analysen att moderna elbilar behåller betydligt mer räckvidd än vad ryktet säger. Efter tre år ligger de flesta modeller fortfarande över 90 procent av sin ursprungliga körsträcka. Men det som verkligen överraskar var att vissa märken inte försämrades alls. Cadillac, Hyundai, Mini och Mercedes klarar sig bäst och låg kvar på 100 procent. Tesla ligger också i topp med över 96 procent kvar. De som tappar mest är Volkswagen, BMW och Jaguar. Men de ligger ändå kvar över 90 procent. Dessutom hade elbilar som var av årsmodell 2022 eller nyare bara 0,3 procent batteribyten, vilket är en klar förbättring mot tidigare.
Så mycket räckvidd har elbilarna kvar efter tre år
| Märke | Räckvidd |
|---|---|
| Cadillac | 100% |
| Hyundai | 100% |
| Mercedes-Benz | 100% |
| Mini | 100% |
| Rivian | 100% |
| Ford | 99,9% |
| Nissan | 98,4% |
| Märke | Räckvidd |
|---|---|
| Audi | 96,8% |
| Tesla | 96,3% |
| Kia | 96,2% |
| Chevrolet | 95,8% |
| Volkswagen | 93,9% |
| BMW | 90,8% |
| Jaguar | 90,8% |
När vissa märken ser ut att inte ha tappat någonting alls beror det ofta på att biltillverkaren kan låsa upp mer av batteriets buffert eller förbättra effektiviteten via mjukvaruuppdateringar. En stor del av skillnaderna handlar också om teknikgenerationer. Äldre elbilar som exempelvis BMW i3, använder tidig batteriteknik som åldras snabbare.
Nyare modeller har större batterier och bättre batteristyrning. De kommer att hålla bättre än de äldre elbilarna. Man bör ha i åtanke att testet genomfört i USA, och att väder och laddningsförhållanden i Sverige är annorlunda. Recurrent sammanfattar utvecklingen så här:
– De håller bättre än förväntat och bör överleva själva bilen.

Batterier åldras dessutom enligt en ganska förutsägbar kurva. Några procents tapp i början, följt av en lång period där åldrandet går mycket långsammare. Det är också därför tidig räckviddsförlust kan kännas större än den egentligen är. Samtidigt är batteribyten fortfarande väldigt ovanliga. I Recurrents databas ligger siffran på under fyra procent, även när tio år gamla bilar räknas in.
Volkswagen, BMW och Jaguar tappar mest men de har ändå tappat mindre än 10 procent av sin räckvidd på bara tre år. Det gör att de flesta förare inte märker någon praktisk skillnad i vardagen. Recurrent jämför dessutom inte med de officiella räckviddssiffrorna utan med den verkliga räckvidden när bilen var ny. Det gör resultaten mer träffsäkra.
För moderna elbilar från 2022 och framåt är batteribytesfrekvensen bara omkring 0,3 procent. Undantagen är nästan alltid kopplade till återkallelser eller rena defekter. En ägare berättar själv om sin erfarenhet med sin Hummer:
– GM ringde och frågade om de kunde få mitt batteri för en ingenjörsstudie. De erbjöd mig 250 dollar, ett nytt batteri och en lånebil. Verkstaden fixade det på en dag… en win-win för alla.
Det mest överraskande i studien är ändå vad som händer i början av bilens liv.
– Vi såg att de flesta elbilar faktiskt överträffar sin officiella räckvidd de första ett till två åren. Även om batteriet åldras och bilen blir äldre bör räckvidden ligga kvar på eller över den officiella siffran i flera år vilket blir en positiv överraskning för många förare, säger Recurrents marknadsanalytiker Liz Najman.
Tidigare har svenska Kvdbil publicerat resultatet över vilka elbilar som var bäst i deras batteritester i Sverige. De valde att utelämna bilarna som inte klarade sig så bra och redovisade inte de procentuella resultaten, här är listan på de som var bäst:
Bilmärkena med bäst begagnat batteri i Sverige enligt Kvdbil (högst genomsnittsbetyg för SoH baserat på drygt 1 300 tester):
- Kia
- Audi
- Opel
- Tesla
- Mercedes
- Peugeot
- Volvo
- BMW
- Volkswagen
- Skoda
Källa: Kvdbil
Elbilarna med bäst begagnat batteri enligt Kvdbil
- Kia EV6
- Kia e-Niro
- Tesla Model Y
- Opel Mokka-e
- Mazda MX-30
- Audi Q4 e-tron
- Fiat 500e
- Volvo XC40 Recharge
- Citroën e-C4
- Volkswagen ID 4
Källa: Kvdbil
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















